Annonse
14:14 - 28. august 2019

En ensom blomst i plakatfloraen

Danny Chaudhry gir politikken et lokalt ansikt – i hver valgkamp.

Valgkampplakater er sjeldent i Norge, men ett unntak dukker opp på Grønland i Oslo annethvert år: Danny Ghazanfar Chaudhry. Foto: Camilla Alexandra Lie
Annonse

Når det er valg i Danmark, fylles hver eneste lyktestolpe med ansiktene til håpefulle politikere som ønsker seg en stemme fra akkurat deg. Her til lands er den individuelle valgplakaten nesten helt forbeholdt partilederne. Men ett unntak dukker opp på Grønland i Oslo annethvert år: Danny Ghazanfar Chaudhry.

Valgkampen anmeldt

Hver dag frem mot valget anmelder Morgenbladets kritikere kulturuttrykk knyttet til valgkampen – fra fuglehøyt til fiskelavt. 

Les flere anmeldelser her.

Den pakistansk-norske kjørelæreren hadde et kort innsmett i Frp i 2010 fordi han likte partiets strenge innvandringspolitikk. Ellers har han holdt seg til Senterpartiet – i 2007 meldte Aftenposten at han hadde « mangedoblet Senterparti-oppslutningen blant oslovelgere med minoritetsbakgrunn», uten at det fremgikk hvor høy oppslutningen hadde vært tidligere.

I 2011 sa Chaudhry til Klassekampen at Senterpartiet ville ha «et grønnere Oslo med mindre trafikk». Dette målet er åpenbart blitt lavere prioritert, for i år er Chaudhry tredjekandidat til Oslos bystyre for bompengepartiet. Til nettstedet Ja til bilen i Oslo, sier han at norskpakistanere er spesielt opptatt av «friheten til å velge egen bil». Her opplyser han for øvrig også at han rangerer Veien til førerkortet som den beste boken.

Men altså plakaten: Den er rund og rød, som et trafikkskilt. Chaudhry ser bestemt og klarøyd på potensielle velgere, med nybarbert hode og muligens norsk politikks smaleste skjegg. Plakaten må også få poeng for et tydelig budskap: På et ganske lite areal har Chaudhry fått plass til å skrive inn «Folkeaksjonen NEI til mer bompenger» hele tre ganger, og i tillegg både «Stem FNB 2019» og det mer personspesifikke «Vil du ha bommene vekk? Stem på Danny chaudhry.» (Beskjedent nok skriver han sitt eget etternavn med liten forbokstav to steder på plakaten.)

Muligens vises hans røtter i Senterpartiet i en visuell detalj: Det ene NEI-merket ligner påfallende på logoen til den mest vellykkede nei-kampanjen i norsk historie, nemlig kampen mot EU-medlemskap i 1994.

Chaudhry er åpenbart nokså fleksibel i sine politiske standpunkter. Men estetisk er han sannelig konsekvent. 

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse