Annonse
00:00 - 12. juli 2019

Spøkelseshistorie

Det utradisjonelle og tankevekkende andre verdenskrig-dramaet Transit er en historisk film uten tidskoloritt.

Tankevekkende: ... men publikum får ingen svar fra Frank Rogowski og regissør Christian Petzold i Transit. Pressefoto: Another World Entertainment
Annonse

Forvaltningen og gestaltningen av historien har vært et av de hyppigst debatterte temaene i europeisk film hittil i dette århundret, og ingen historisk epoke har vært gjenstand for flere filmer og diskusjoner enn andre verdenskrig. En viktig del av denne debatten har kretset rundt behovet for å bevege seg bort fra nasjonale helteeposer i retning av mer komplekse beretninger og karakterportretter som utfordrer det svart-hvite konfliktbildet som hittil har dominert fortellingen om krigen. Fattige som de er på heltefortellinger fra krigens dager, er det ikke overraskende at Tyskland har produsert noen av de siste tiårenes mest interessante filmer om denne epoken. Christian Petzolds Transit føyer seg inn i rekken av disse, men er mer vellykket som en dekonstruksjon av andre verdenskrig som filmatisk sjanger, enn som et drama om livet i Marseille i 1942.

Identitetsforvirring. Filmen er basert på romanen ved samme navn, skrevet av den tyske forfatteren Anna Seghers i 1944, og handler om Georg som er på desperat flukt bort fra det europeiske kontinentet. Via en venn kommer han i besittelse av identitetspapirene til forfatteren Weidel, som nettopp har begått selvmord i Paris, og sammen med en såret kamerat sniker han seg om bord på et godstog til Marseille. Havnebyen er forvandlet til et venteværelse for en broket forsamling sjeler, som vandrer fra konsulat til konsulat på jakt etter visum og billetter til de få passasjerskipene som fortsatt trafikkerer de transatlantiske rutene. Georg finner raskt sin plass i fellesskapet av fordrevne fremmede, men det er en hvileløs og paranoid tilværelse.

Det meksikanske konsulatet er ivrige etter å kapre en forfatter av Weidels kaliber, og antar fra første stund at Georg og Weidel er én og samme person. Georg utnytter misforståelsen for det den er verdt, og tar imot billetter, visum og pengegaver med åpne armer. Det eneste som gjenstår er å ordne transittvisum for de andre stoppene på reisen, men mens han venter på endelig svar fra det amerikanske konsulatet, dukker det opp en uventet komplikasjon i form av Weidels kone, som ikke vet at ektemannen er død eller at Georg har stjålet identiteten hans.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse