Annonse
00:00 - 12. juli 2019

Snøkledde fingertupper

 A K Dolven fyller tomrommene med pust og poesi.

JA, JA, JA: Det 22 minutter lange lydverket JA as long as I can (2013) fungerer som både sentrum og bakteppe i A K Dolvens utstilling. Foto: Trondheim Kunstmuseum
Annonse

På gulvet i et hvitmalt rom snurrer en kritthvit LP-plate på en spiller. Fra høyttalerne lyder en mannlig og en kvinnelig stemme, som uttaler ordet JA om og om igjen. Mannen messer med dyp stemme, kvinnen nærmest sukker ordet frem – oppgitt, tvilende, insisterende og sensuelt. I det fjerne lyder et rop av desperasjon, muligens fra et annet rom.

Lydverket JA as long as I can (2013) fungerer både som sentrum og bakteppe i A K Dolvens utstilling på Trondheim Kunstmuseum, avdeling Gråmølna. Den tidligere mølla er et fredfylt pusterom i bydelen Bakklandet øst for Nidelven, med lesekrok hvor det tilbys gratis kaffe og te. A K Dolvens kunst matcher lokalene perfekt – lavmælt, gåtefull og humoristisk, hårfint balanserende på grensen mellom kropp og sjel.

Veggpoesi. Foruten lydinstallasjoner finnes malerier, fotografi og video, samt ord skrevet for hånd med nesten usynlig blyant på veggen. «Du vil noe så lenge du puster», skriver Dolven i den lengste teksten, før hun siterer John Cage: «Å se er å tenke.» Hun hevder å ha vært i helvete to ganger, og mener at hun klarte seg fordi hun kunne puste, og forsto at det gjelder å legge småsaker til rette, «på en vakker og ettertenksom måte». Med en blomst på en bok, på et tørkle, kan et sted tas i besittelse.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse