00:00 - 05. juli 2019

Instrumentaler for tomme dager

Musikken fra den fjerde verden passer godt til vandring i stille gater.

Instrumentalist: Carmen Villain. Pressefoto: Signe Luksengard

Oslo er på sitt fineste i disse ukene. Gatene tømmes, tempoet dras ned og byen fremstår i sin frodige prakt, både i regn og sollys. Man får lyst til å flanere uten mål og mening, man kikker på husene med et blikk man vanligvis reserverer for fortauene og biltrafikken. Byen fremstår som en skinnende kulisse, uten det hverdagslige åket og støyen rundt. 

Litt empirisk forskning denne uken tilsier at Carmen Villains nye album er en fin turkamerat i denne egenregisserte saktefilmen. En stemningsfull, dus lydcollage som nærmest venter på å bli satt bilder til.

Mulig musikk. I 1980 ga den amerikanske trompetisten Jon Hassell og den britiske lydkunstneren Brian Eno ut albumet Fourth World, Vol. 1: Possible Musics med ønske om å ta musikken inn i ukjente områder. Inspirert av blant andre senoi-folket i Malaysia, og deres særegne tolkning av drømmer, krystalliserte Hassell ut sjangeren fourth world – en fusjon mellom de spirituelle sidene fra kulturene i den tredje verden og den fremtidsrettede teknologien til den første. Gjennom felt-opptak, samples og synthesizere i møte med hans utradisjonelle traktering av trompeten, drømte han så visst opp en ny musikalsk retning.

Annonse