Annonse
00:00 - 26. juli 2019

Å gjenskape et øyeblikk

Jojakim Cortis og Adrian Sondereggers fotografiske forfalskninger fører det menneskelige håndverket tilbake til masseproduserte, historiske motiver, skriver John Erik Riley.

Originalen: Robert Capas «The Falling Soldier», 1936. Foto: Robert Capa / International Center of Photogrphy / Magnum Photos / NTB Scanpix
Annonse

Mulighetene for iscenesettelse og manipulering av historier og bilder er større enn noen gang. Doktorerte fotografier spres på nettet som sannheter, i form av memer. Mens dokumenterbart faktiske begivenheter pirkes i stykker i nettfora og fløymedier, der hvem som helst kan innta rollen som vitenskapelig billedanalytiker.

Av og til synes forskjellen mellom sannhet og fiksjon å koke ned til et spørsmål om tilhørighet og legning. Tilskueren velger å tro på det som bekrefter eget ståsted og nekter å tro på eventuelle motbevis. Midt i dette feltet – dels som en respons på samtidens fotografiske tillitsbrudd – plasserer kunstnerne Jojakim Cortis og Adrian Sonderegger sine arbeider.

Deres prosjekt Icon er en utforskning av fotohistorien og rommer flere titalls verk. En rekke av disse er samlet i boken Double Take, som er utgitt av renommerte Thames and Hudson, og den tilknyttede utstillingen har vært å se i en rekke land. Selv så jeg den på galleriet C/O i Berlin like før den skulle monteres på fotofestivalen i Belfast. Den har allerede vært i Paris og vises i Amsterdam til høsten.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse