Annonse
00:00 - 26. juli 2019

Frykten for det grønne skiftet

Midsommar spiller ut angsten for en verden etter kapitalismen – som grotesk, hedensk skrekk.

Hedensk fest: I sin nye skrekkfilm Midsommar snur regissør Ari Aster sjangerkonvensjonene på hodet ved å la filmen utspille seg i nærmest kontinuerlig sollys. Pressefoto: Nordisk Film Distribusjon
Annonse

Amerikanske Ari Aster spillefilmdebuterte i fjor med arthousegrøsseren Hereditary, en stemningsfull hyllest til Rosemary’s Baby filtrert gjennom en trykkende og klaustrofobisk sorgprosess, som aldri helt maktet å leve opp til forventningene som ble skapt av de første panegyriske anmeldelsene. Også hans nye film har åpenbare likhetstrekk med en klassisk grøsser – nærmere bestemt Robin Hardys The Wicker Man fra 1973 – men Midsommar viser en langt mer selvsikker og særpreget regissør som er i ferd med å vokse ut av sine inspirasjonskilders skygger.

Reise vekk. Aster åpner med å illustrere skrekkfilmens grunnleggende appell og sosiale funksjon. Midsommar starter i USA, der hovedpersonen Dani (Florence Pugh) bryter sammen når søsteren tar livet av seg selv og deres foreldre. Dødsfallene gjør det umulig for kjæresten Christian (Jack Reynor) å sette sin plan om å slå opp med henne ut i live, og i et anfall av dårlig samvittighet inviterer han henne med på guttetur til Sverige, hvor studiekompisen Pelle (Vilhelm Blomgren som et mørkt speilbilde av sin rollefigur i HBOs Gösta) har invitert kameratgjengen på midsommarfeiring.

Denne delen av filmen er en stilstudie i dårlig opplyste interiører, ukomfortable pauser og angstdempende emosjonell flathet. Dette er (den amerikanske) virkelighetens grusomheter – ikke nødvendigvis så mye mindre forferdelige enn det som skal skje senere i filmen, men velkjente, deprimerende og realistiske. Kontrasten til de gradvis mer blodige og bisarre tildragelsene i solfylte Hälsingland i midt-Sverige blir dermed ikke bare stor, men også befriende: Det viser seg nemlig at den tilsynelatende så sympatiske Pelle har skjulte motiver for å invitere sine amerikanske venner hjem til det kollektivistiske økosamfunnet han har vokst opp i, og snart er de ulykksalige utlendingene viklet inn i et komplott som involverer en rekke rituelle ofringer til moder natur. Med ondt skal ondt fordrives.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse