Annonse
00:00 - 26. juli 2019

Frykten for det grønne skiftet

Midsommar spiller ut angsten for en verden etter kapitalismen – som grotesk, hedensk skrekk.

Hedensk fest: I sin nye skrekkfilm Midsommar snur regissør Ari Aster sjangerkonvensjonene på hodet ved å la filmen utspille seg i nærmest kontinuerlig sollys. Pressefoto: Nordisk Film Distribusjon
Annonse

Amerikanske Ari Aster spillefilmdebuterte i fjor med arthousegrøsseren Hereditary, en stemningsfull hyllest til Rosemary’s Baby filtrert gjennom en trykkende og klaustrofobisk sorgprosess, som aldri helt maktet å leve opp til forventningene som ble skapt av de første panegyriske anmeldelsene. Også hans nye film har åpenbare likhetstrekk med en klassisk grøsser – nærmere bestemt Robin Hardys The Wicker Man fra 1973 – men Midsommar viser en langt mer selvsikker og særpreget regissør som er i ferd med å vokse ut av sine inspirasjonskilders skygger.

Reise vekk. Aster åpner med å illustrere skrekkfilmens grunnleggende appell og sosiale funksjon. Midsommar starter i USA, der hovedpersonen Dani (Florence Pugh) bryter sammen når søsteren tar livet av seg selv og deres foreldre. Dødsfallene gjør det umulig for kjæresten Christian (Jack Reynor) å sette sin plan om å slå opp med henne ut i live, og i et anfall av dårlig samvittighet inviterer han henne med på guttetur til Sverige, hvor studiekompisen Pelle (Vilhelm Blomgren som et mørkt speilbilde av sin rollefigur i HBOs Gösta) har invitert kameratgjengen på midsommarfeiring.

Denne delen av filmen er en stilstudie i dårlig opplyste interiører, ukomfortable pauser og angstdempende emosjonell flathet. Dette er (den amerikanske) virkelighetens grusomheter – ikke nødvendigvis så mye mindre forferdelige enn det som skal skje senere i filmen, men velkjente, deprimerende og realistiske. Kontrasten til de gradvis mer blodige og bisarre tildragelsene i solfylte Hälsingland i midt-Sverige blir dermed ikke bare stor, men også befriende: Det viser seg nemlig at den tilsynelatende så sympatiske Pelle har skjulte motiver for å invitere sine amerikanske venner hjem til det kollektivistiske økosamfunnet han har vokst opp i, og snart er de ulykksalige utlendingene viklet inn i et komplott som involverer en rekke rituelle ofringer til moder natur. Med ondt skal ondt fordrives.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse