Annonse
00:00 - 19. juli 2019

Fjernet donornavn i det stille

Louvre har fjernet Sackler-familiens navn fra museets vegger. Aktivister reagerer på at det ble gjort i all stillhet. 

Ren kunst: Første juli demonstrerte den amerikanske protestgruppen Pain og franske Aides for at Louvre tok bort Sackler-familiens navn fra museets vegger.  Foto: STEPHANE DE SAKUTIN/AFP/NTB scanpix
Annonse

De siste månedene har en rekke kunstinstitusjoner tatt offentlig avstand fra Sackler-familien. Familien, som for noen år siden ble anslått å være en av USAs aller rikeste, er anklaget for å ha forårsaket en bølge på over 60 000 overdosedødsfall i USA bare i 2017. Deler av formuen til én gren av familien – som i flere tiår har finansiert et stort antall biblioteker, institutter, fløyer og gallerier verden rundt – viste seg å komme fra det ekstremt vanedannende legemiddelet OxyContin, med et virkestoff som kalles for «en kjemisk kusine av heroin». 

Kunstmuseene Tate i London og Guggenheim i New York erklærte i mars at de ikke lenger aksepterte penger fra familien. National Portrait Gallery London avslo en donasjon på 1,3 millioner dollar. Nå har et av verdens aller mest besøkte museum, Louvre-museet i Paris, fjernet Sackler-familiens navn fra sine vegger. Navnet har vært oppført på tolv rom i avdelingen for antikk kunst fra Midtøsten, inkludert et av hovedverkene i museets persiske kunstsamling, siden institusjonen mottok en donasjon på rundt 3,2 millioner euro signert Sackler-familien i 1996. 

Museet har derimot ikke gått offentlig ut og fortalt om endringen. Det frustrerer de rundt tretti aktivistene som demonstrerte utenfor musepyramidene med røde «Take Down The Sackler name»-bannere første juli. 

– Vi sendte et brev til Louvre som vi aldri fikk svar på. Vi fikk heller ikke snakket med noen ansvarlige i institusjonen før, under eller etter demonstrasjonen, forteller aktivist Mathis på telefon fra Paris. Han ønsker å holde etternavnet anonymt.

Vi sendte et brev til Louvre som vi aldri fikk svar på.

Mathis, aktivist

«Morsom unnskyldning». I juni kontaktet aktivisten Mathis den amerikanske organisasjonen PAIN (Prescription Addiction Intervention Now) og foreslo en demonstrasjon utenfor Louvre-museet. Han inviterte grunnleggeren av organisasjonen Nan Goldin – fotograf og tidligere OxyContin-avhengig. 

Demonstrasjonen så først ut til å forsvinne der så mange politiske markeringer i den franske hovedstaden ender opp: i glemselen. Men tirsdag 16. juli sa Louvres direktør Jean-Luc Martinez til RTL at museet «ikke trengte å omdøpe museumsfløyene fordi de ikke lenger var navngitt Sackler». Han henviste til interne regler om at rom som er navngitt etter donasjoner, ikke trenger å ha navnet lenger enn 20 år. Med andre ord trengte strengt tatt ikke Louvre-museet være assosiert med Sackler-familien fra og med 2016.

Dagen etter observerte flere at museet hadde dekket over navnet Sackler der det var gravert inn på skilt. Navnet var derimot synlig for publikum bare en uke før museumsdirektøren fortalte at de hadde tatt det bort. Museet hadde ingen kommentar til når tapen var blitt plassert.

– Vi stusser litt over at de refererer til en intern kontrakt som ikke var publisert og som gikk ut i 2016. Hvorfor tok de i så fall ikke bort navnene allerede da? I så fall virker det som om Louvre har i løpet av tre år bedrevet ren reklame av Sackler-familien, sier Mathis. 

– At de hadde glemt å ta bort navnet, synes jeg er en morsom unnskyldning. ‘Vi glemte det, nå har vi tatt det bort, uten å si ifra, voilà’. Men det viktigste er selvfølgelig at navnet til familien er borte fra veggene, sier Mathis.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Akkurat nå er det opptil 50 prosent rabatt. Bli abonnent
Annonse