Annonse
00:00 - 26. juli 2019

Farvel til lyttedisken

Smakspoliti, knutepunkt og karrieresentral. Platekompaniet var butikken ingen kom utenom.

Alle hater Oral Bee: Ansatte på Platekompaniet Klingenberg fjernet singelen «Den breiale stilen» fra hyllene da den kom i 2001, ifølge Oral Bee. Foto: Privat
Annonse

– Det jeg måtte gjennom for å få den deltidsjobben som student, er mer enn jeg har vært gjennom resten av mitt yrkesaktive liv, sier Tord Krogtoft. Etter 14 år i Platekompaniet ble han sjef for Øyafestivalen, og nå jobber han som markedsdirektør for Nasjonalmuseet.

Denne uken rapporterte DN at Platekompaniet legger ned nesten alle butikkene sine. Siden 2014 har kjeden gått fra 27 til åtte filialer. Nå skal ytterligere fem legges ned, og dermed blir det bare tre igjen: Én i Oslo, én i Bergen og én i Trondheim.

En æra er med andre ord over. Platekompaniet var kjeden som utover 1990-tallet vokste seg til en nærmest totaldominerende kraft i norsk musikkliv, og greide kunststykket å kombinere hyperkommersiell teft med kredibilitet, mye takket være de som sto bak disken: unge, ambisiøse musikknerder som hadde kjempet seg gjennom en nærmest militært strukturert opptaksprøve for å få seg en deltidsjobb ved siden av studiene. Oppsiktsvekkende mange av dem ble senere sentrale aktører i norsk musikk- og kulturliv.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse