Annonse
00:00 - 19. juli 2019

Et snapshot av verden

Hvorfor gjør ikke flere som Hannah Ryggen-triennalen?

Tyr til tradisjon: I Trondheim kan du se Ahmed Umars dekonstruerte keramikkokse Thawr/Thawra (2014), og et av Faig Ahmeds forvrengte, orientalske teppemønstre, Gobustan (2017). Foto: Ahmed Umar / Hannah Ryggen-triennalen
Annonse

Det er vidunderlig å besøke en kunstfestival som ikke forsøker å gape over for mye. Det får meg til å lure på hvorfor ikke flere gjør dette: begrenser seg til et fåtall kunstnere som briljerer i hver sin teknikk, formidler det hele i et lettfattelig språk, og setter av et rom til stemningsfull installasjon lagd av en kunstner og lokale ungdommer.

Årets utgave av Hannah Ryggen-triennalen er kuratert av Solveig Lønmo, og er delt mellom to visningssteder: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim og Ørland kultursenter ytterst i Trondheimsfjorden. Hannah Ryggen (1894–1970) var opprinnelig svensk, men møtte maleren Hans Ryggen under et studieopphold i Dresden, og flyttet med ham til Ørlandet, der de bodde og arbeidet på en fattigslig gård. Triennalen tar avspark i hennes eget kunstnerskap, og viser mange av hennes mest kjente bildevever, sammen med seks internasjonale kunstnere som kan plasseres i en lignende tradisjon av engasjert og politisk kunst.

Leirens trøst. Workshopen med ungdommene ble ledet av Ahmed Umar, en av dagens mest lovende unge norske kunstnere. Han flyttet hit fra Sudan i 2008 på grunn av landets forfølgelse av homofile. Installasjonen med stearinlys og ubrente leirfigurer er i seg selv en god grunn til å ta turen ut til Ørlandet, en knapp times reise med hurtigbåt fra Trondheim. Tittelen If you no longer have a family, make your own in clay kommer fra et sudansk ordtak om at en leirversjon av den som gjør deg vondt, kan være bedre enn mennesket selv.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse