Annonse
00:00 - 05. juli 2019

Det absurde er det mest fascinerende

 Gjenbruk og politisk engasjement preger Vestfossens utvalg av kunst fra det afrikanske kontinentet.

Setter spor: To av verkene som gjør sterkt inntrykk er malisiske Amadou Sanogos maleri «Sans Tête» fra 2018 (til venstre) og tronen satt sammen av demonterte våpen av Gonçalo Mabunda fra Mosambik («The Throne of the Shining Dream», 2016). Foto Amadou Sanogo og Will Amlot / Jack Bell Gallery
Annonse

På fasaden til Vestfossens nedlagte cellulosefabrikk lyser et knallgult draperi over tre etasjer. Det kan ligne et verk av El Anatsui (født 1944), ghaneseren som lager metalltepper av skrukorker og oppskåret blikk, og som i 2015 hadde en separatutstilling på Kunstbanken i Hamar. Landsmannen Serge Attukwei Clottey (født 1985) er nok inspirert av ham, men hos ham er plast materialet. De gule brikkene i draperiet er skåret ut av frityroljekanner, som i Ghana ofte gjenbrukes til å frakte og oppbevare vann. Verket handler både om vannmangel og Vestens eksport av søppel, som Clottey vil selge dyrt tilbake – i form av kunst.

Årets sommerutstilling på Vestfossen Kunstlaboratorium har fått navnet Kubatana, etter ordet for «fellesskap» på shona-språket i Zimbabwe. Den norske London-galleristen Kristin Hjellegjerde er kurator, og har valgt ut 34 samtidskunstnere fra 19 afrikanske land. Ifølge henne er mye av dagens kunst fra det afrikanske kontinentet kjennetegnet av samarbeid og gjensidig støtte, som når Clottey skal ha fått hjelp av halve nabolaget for å skjære opp og hefte sammen plastbrikkene.

Resirkulering. Å lage kunst av resirkulert søppel er en tydelig trend, som på utstillingen gjerne ledsages av en politisk undertone. Størst inntrykk gjør en serie tronstoler og masker av Goncalo Mabunda fra Mosambik, satt sammen av demonterte våpen. Fra avstand ligner møblene tradisjonelle, lave sofaer og stoler i mørkt tre. På nært hold viser de seg å bestå av patronhylser, geværkolber og landminer, noe som skaper en sjokkartet effekt. Jeg har sjelden sett et sterkere anti-krigsuttrykk enn denne dekorative blandingen av hverdag og aggresjon. Råmaterialet stammer fra en borgerkrig som varte i nesten tyve år (1975-1992), gjennom hele kunstnerens barndom.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse