Annonse
00:00 - 14. juni 2019

Ingenting annet enn suksess

Forfatterens formative år: Lojalt kostskolekameratskap i Dome Karukoskis Tolkien. Foto: Twentieth Century Fox / Filmweb
Annonse

Kortkritikk

Regi: Dome Karukoski

TOLKIEN

1 t 51 min

USA 2019

Det moderne filmatiske kunstnerportrettets hovedfunksjon er å gjøre kanoniserte billedkunstnere, forfattere, komponister og artister emosjonelt tilgjengelige for publikum. For å oppnå dette fokuserer filmskaperne på det hovedpersonene har til felles med alle andre mennesker fremfor årsakene til at noen i utgangspunktet er interessert i å se en film om dem. Den kunstneriske prosessen reduseres til et spørsmål å kanalisere tidsånden; det visjonære fremstilles som uunngåelig og det unike universelt.

Slike sentimentale og konvensjonelle dramaer avmystifiserer kunstneren og lar kunsten bli stående igjen ubesudlet og ubeskrevet, hvilket formodentlig er sunt på et samfunnspsykologisk nivå, men sjelden resulterer i gode filmer. I sin film om J.R.R. Tolkien serverer Dome Karukoski et helgenbilde av fantasylitteraturens far mens han lar forfatterskapets formative elementer – et lojalt kostskolekameratskap her, et skjellsettende møte med Wagners Nibelungenringen der – falle på plass rundt ham som brikker i et sirlig konstruert puslespill.

Tolkien er langt mindre opptatt av mennesket bak Ringenes herre enn av multimediefranchisens opprinnelse, men er samtidig forbløffende lite nysgjerrig på Tolkiens faktiske arbeid. Og når man fjerner både kunstneren og kunstnerskapet fra ligningen sitter man igjen med en patosfylt fortelling om en foreldreløs gutt som ble en av 1900-tallets mest innflytelsesrike forfattere – en generisk og overfladisk suksesshistorie som kunne handlet om hvem som helst.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse