Annonse
09:48 - 27. juni 2019

Evig skygge, forførende lysglimt

Hysteriske USA kolliderer med historiske Europa på Astrup Fearnley.

Anselm Kiefer: The High Priestess Zweistromland (1985-1989). Foto: Vegard Kleven / Astrup Fearnley Museet
Annonse

Førsteinntrykket i det allerede etablerte Kiefer-rommet i Astrup Fearnley-museet er grått, trist og stort. Utstillingssalen er viet en liten del av Anselm Kiefers enorme bokprosjekt, som har pågått siden 1969. Et prosjekt som gradvis vokste og tok nye retninger, basert på unike selvlagde bøker, som for Kiefer ble en måte å få tenke og filosofere i fysisk bokformat. Alt fra mindre papirbøker til bøker i bly eller gips som ingen besøkende kan bla i, men som like fullt er fylt med tekst, bilder, foto, eller diverse materialer.

Verdt å vite er at Anselm Kiefer er født i en bunker i 1945, i det tredje rikes siste åndedrag. En tysker som vier sitt liv og virke til å mane frem et historisk-filosofisk perspektiv på det postapokalyptiske traumet som delvis fortsatt tar strupetak på det germanske folk og kaster skygger over Vestens gjøren og laden.

Aske og bly. Med Kiefer forstår jeg at vi er dømt til å feile igjen og igjen, hele gjengen. Produksjonen hans er enorm, og vil nok til slutt stå igjen som ett eneste livslangt verk med mange delverk spredd rundt kloden. Ja, det finnes vel knapt tristere materie å pløye, enten det er hans gigantiske malerier på flere tonn, skulpturer eller tresnitt og bøker.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse