Annonse
00:00 - 21. juni 2019

Det største dramaet på Nationaltheatret er spillet om bygningens liv, skriver Gaute Brochmann.

Det største dramaet på Nationaltheatret er spillet om bygningens liv, skriver Gaute Brochmann.

Annonse

For huset er livet enkelt, det står så lenge det kan.

Straks vi mennesker kommer inn i bildet blir det mer komplisert. Vi befinner oss i Nationaltheaterets foajé i andre etasje, den som leder ut til balkongen over inngangen. Det er et av Norges flotteste rom med forgylte detaljer, storslagne lysekroner og stoppede møbler. Den høye himlingen er malt av Lars Skredsvig, og under den, bredbent på det vakre fiskebensgulvet, står tidligere teaterdirektør Thomas Gunnerud. Fra 2015 har han vært prosjektleder for ombyggingen av huset. Og i vinter fikk han omsider milliardbevilgningen som gjør at bygningen kan settes i stand.

Nationaltheatret blir altså værende der de alltid ha vært. I direkte motsetning til de fleste andre kulturbyggene i Oslo som i løpet av få år er blitt fraflyttet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse