Annonse
00:00 - 16. mai 2019

Se meg se deg

I Fadlabi åpner Fadlabi like mye den besøkendes som sin egen historie.

Kontraster: Selv om Fadlabis bilder er kraftige og umiddelbare, ligger det mye følelse under som langsomt trer frem, skriver Aleksi Mannila. Pressefoto: Rena Li
Annonse

Fadlabi var sammen med Lars Cuzner en av mennene bak Kongolandsbyen i Frognerparken i 2014. Et prosjekt som sitter bedre som tidsbilde i ettertid, enn det gjorde som installasjon der og da. Installasjonen spilte på virkelighetens «negerlandsby» under Jubileumsutstillingen samme sted i 1914, da et åttitalls senegalesere bodde i en innhegning så de besøkende kunne se hvordan livet var i Kongo, og fikk sterk kritikk allerede før den åpnet. Publikum ventet sjokkert å se svarte afrikanere på utstilling, som tilfelle var hundre år tidligere. I stedet møtte de seg selv vandrende rundt med store øyne: Hvor er de, hvor er de?

Tiden det tar. I utstillingen Fadlabi tar det tid å se de fargesterke maleriene for hva de er, til tross for det direkte uttrykket. Bildene er drevet frem av dialogen mellom kunstneren, malingen og underlaget, den ærligste prosessen en kan lage bilder i. Alt som behøves er en idé, et motiv og motivasjon, samt en hånd og et hode som tenker godt sammen. Alt dette har Fadlabi. I all kunst er det formale problemer å diskutere. Når det gjelder denne utstillingen synes jeg det er viktigere å formidle nerven og det jeg satt igjen med etterpå.

For etter det som virket som en stund, men som sikkert bare var et øyeblikk, glemte jeg nemlig meg selv og bare var med bildene. I denne tilstanden av ro var det mulig å se bildenes sarte melankoli og tristhet, utover det første, voldsomme inntrykket av farger. For selv om Fadlabis bilder er kraftige og umiddelbare, ligger det mye følelse under som langsomt trer frem. Det er noe med aggresjonen i valgene som er gjort. De fremkaller en tristhet jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, en tristhet som blir viktigere enn motivene. Utstillingens største styrke er at stemningen trer frem uten å være eksplisitt, forankret i et ærlig og personlig maleri.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse