Himmel og jord i bevegelse

Good Omens er lettbent, selvtilfreds og bevisst sin egen overflødighet.

Neil Gaiman og Terry Pratchett

GOOD OMENS

Fantasyserie i seks deler

Premiere Amazon Video 31. mai

Få ting oppsummerer tidsånden i 2019 bedre enn en påkostet Amazon-serie basert på en britisk fantasyroman fra 1990 om verdens undergang. I likhet med så mye annet som i dag hjemsøker våre skjermer og lerreter, er adaptasjonen av Terry Pratchett og Neil Gaimans Good Omens et fornøyelig minne hentet ned fra loftet, dresset opp i homogeniserende datagrafikk og strippet for sin subkulturelle forankring.

Handlingen kretser rundt engelen Aziraphale og demonen Crowley – Himmelen og Helvetes representanter på jorden med ansvar for å fasilitere viktige begivenheter som forvisningen fra Edens hage og verdens undergang. De to er blitt svært komfortable i sine liv blant menneskene, og bestemmer seg derfor for å forhindre at jorden blir tilintetgjort i den planlagte utslettelseskrigen mellom mørkets og lysets krefter.

Good Omens er en apokalyptisk forviklingskomedie full av småkjeklende bibelske skikkelser og nedlatende humanistiske hjertesukk om at folk må slutte å ta religion så bokstavelig. Serien er britisk på samme måte som drag er feminint – en klisjé pakket inn i en karikatur og drapert i en kulturell fetisj – men uten å tilby noen opplysende kritikk eller dekonstruksjon. Snarere er serien selve innbegrepet på mainstream populærkultur: lettbent, selvtilfreds og fullstendig bevisst sin egen overflødighet. Men også spesialdesignet for å holde på oppmerksomheten til den typen intelligente, utdannede mennesker som er ute av stand til å akseptere tanken på at underholdningsindustrien forstår deres psykologiske mekanismer bedre enn de gjør selv.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent