---

Neil Gaiman og Terry Pratchett

GOOD OMENS

Fantasyserie i seks deler

Premiere Amazon Video 31. mai

---

Få ting oppsummerer tidsånden i 2019 bedre enn en påkostet Amazon-serie basert på en britisk fantasyroman fra 1990 om verdens undergang. I likhet med så mye annet som i dag hjemsøker våre skjermer og lerreter, er adaptasjonen av Terry Pratchett og Neil Gaimans Good Omens et fornøyelig minne hentet ned fra loftet, dresset opp i homogeniserende datagrafikk og strippet for sin subkulturelle forankring.

Handlingen kretser rundt engelen Aziraphale og demonen Crowley – Himmelen og Helvetes representanter på jorden med ansvar for å fasilitere viktige begivenheter som forvisningen fra Edens hage og verdens undergang. De to er blitt svært komfortable i sine liv blant menneskene, og bestemmer seg derfor for å forhindre at jorden blir tilintetgjort i den planlagte utslettelseskrigen mellom mørkets og lysets krefter.

Good Omens er en apokalyptisk forviklingskomedie full av småkjeklende bibelske skikkelser og nedlatende humanistiske hjertesukk om at folk må slutte å ta religion så bokstavelig. Serien er britisk på samme måte som drag er feminint – en klisjé pakket inn i en karikatur og drapert i en kulturell fetisj – men uten å tilby noen opplysende kritikk eller dekonstruksjon. Snarere er serien selve innbegrepet på mainstream populærkultur: lettbent, selvtilfreds og fullstendig bevisst sin egen overflødighet. Men også spesialdesignet for å holde på oppmerksomheten til den typen intelligente, utdannede mennesker som er ute av stand til å akseptere tanken på at underholdningsindustrien forstår deres psykologiske mekanismer bedre enn de gjør selv.

Mer fra Kultur