Annonse
00:00 - 16. mai 2019

Ett sekund inn i fremtiden

Venezia-biennalen gjør trengsel til en dyd.

Collageteknikk: Norske Frida Orupabo deltar i Venezia etter å ha blitt oppdaget på Instagram. Med collager utforsker og utfordrer hun historiske blikk på svarte mennesker. Foto: Frida Orupabo
Annonse

Årets kunstbiennale i Venezia startet med at det aller første punktet på programmet måtte utsettes. Utstillingen til Ghana, landets første deltagelse i verdens mest tradisjonsrike kunstmønstring, var et hett tips på forhånd. Men pressekonferansen måtte vente.

Nylig avdøde Okwui Enwezor, tidligere kurator for både Venezia og den like tunge mønstringen Documenta i Kassel, hadde vært «strategisk rådgiver». Sir David Adjaye, som tegnet det nasjonale museet for afroamerikansk kultur og historie i Washington, sto for arkitekturen.

Vi sto i en stim blant tre dynamiske veggskulpturer av bruskorker og annet lettmetall, deler av den lange serien som skaffet El Anatsui Gulløven for livsverket sitt under biennalen i 2015. Men noen prominente gjester manglet. Ingen hadde tenkt på å henge opp en lapp om at man måtte gå gjennom Maltas paviljong for å komme inn.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse