Annonse
08:35 - 15. mai 2019

Elektriske sparkesykler kan være den største revolusjonen siden mobiltelefonen, skriver Gaute Brochmann.

El-sparkesykler kan være det største siden mobiltelefonen, skriver Gaute Brochmann.

På to hjul inn i fremtiden: Kanskje er el-sparkesykler begynnelsen på en samfunnsendring der mikromobilitet griper inn i alt fra sosial omgangsform til rutinene i dagliglivet – slik smarttelefonen gjorde for drøye ti år siden.
Annonse

Har du vært innom Oslo det siste halvåret har du garantert sett, prøvd – eller i verste fall blitt meiet ned av en. Elektriske sparkesykler har denne våren blomstret opp – eller spredt seg som et virus – i den norske hovedstaden. Jeg kan ikke huske sist et enkeltfenomen påvirket gatebildet så radikalt. Plutselige endringer gir næring til fordommene hos folk. Men selv om min første tanke er at dette fremkomstmiddelet vil kjøre oss lukt inn i en fremtid der obskønt overvektige mennesker ikke lenger kan å gå selv, viser bare litt empirisk research at sparkesyklene er del av et langt mer nyansert fremtidsscenario der nøkkelordet er mikromobilitet.

Har du ikke hørt det før, kan du bare lære deg begrepet med det samme. Mikromobilitet er løst definert som alle småkjøretøyer som frakter én til to personer en kortere avstand, helst ved hjelp av elektrisitet eller muskelkraft. «Som en sykkel», tenker du kanskje? Og ja, blant annet det. Men som vi straks skal komme tilbake til, er kombinasjonen av ny teknologi, urbanisering og bærekraft i ferd med å gjøre at mikromobilitet nå sammenlignes med fremveksten av IT-industrien på 90-tallet, altså en ren teknologisk revolusjon. Der el-sparkesykkelen kan sies å være selve mikrochipen, altså den viktigste bestanddelen av dem alle.

I lys av dette har diskusjonen om el-sparkesyklene i Oslo vært temmelig begrenset og historieløs. Spørsmålet har vært «ja eller nei», mer enn hvordan dette nye fenomenet skal håndteres på en god måte og gis en retning. Oslo kommune har hatt berøringsangst overfor el-sparkesyklene, fremfor å ta grep slik andre storbyer i samme situasjon har gjort. I Madrid, for eksempel, trakk man i oktober i fjor alle sparkesyklene av gatene. I februar i år var de tilbake. Men først etter at lokale myndigheter hadde utredet regler for ferdsel og ikke minst krav til aktørene som driver utleie.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

vi har nå latt en annen avdeling behandle klagen for å sikre at den ses på med nye øyne.