Annonse
09:20 - 10. april 2019

Vy-fadese, undervanns-jippoer og et tredje opera-tak: Snøhetta må passe seg for å ikke bli et offer for egen suksess, skriver Gaute Brochmann.

Vy-fadese, undervanns-jippoer og et tredje opera-tak: Snøhetta må passe seg for å ikke bli et offer for egen suksess, skriver Gaute Brochmann.

Ring Snøhetta: For å løfte restauranten Under fra lokal kuriositet til internasjonal sensasjon, gjorde investorene det eneste rette: De ringte Snøhetta. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Annonse

I slutten av mars åpnet restaurant Under i Spangereid ved Lindesnes. Spisestedet har fått massiv oppmerksomhet fordi det ligger halvveis under vann, slik at gjestene kan titte på livet i fjæra gjennom et vindu. Det er uvanlig. Men med tanke på hva vi bygger av senketunneler, installasjoner i Nordsjøen og avanserte havgående fartøyer, er det vanskelig å la seg overvelde av ideen om spise noen meter under havoverflaten.

Restauranten er utviklet av brødrene Stig og Gaute Ubostad, og de hadde næringsvett nok til å forutse denne skepsisen. Så for å løfte Under fra lokal kuriositet til internasjonal sensasjon, gjorde brødrene det eneste rette: De ringte Snøhetta.

Det gjorde som kjent NSB også, da de skulle foreta den berømmelige ansiktsløftningen som endte med det mye omdiskuterte navnet Vy og ny visuell profil. Og det begge oppdragene har til felles, er at de handler minst like mye om å markedsføre uortodokse ideer som å lage god arkitektur eller design.
 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse