Annonse
08:50 - 26. april 2019

«Recaps» er fankultur, ikke kritikk, skriver Nikolai Melamed Kleivan.

«Recaps» er fankultur, ikke kritikk, skriver Nikolai Melamed Kleivan.

På industriens premisser: Recap - oppsummering - er en kultursjanger i vekst. Dagbladet har blant annet gjenfortalt dramaserien Heimebane episode for episode. Her: Josefine Hove som Sissel Renate og Endre Synnes Hagerup som Nils. Foto: Motlys / NRK
Annonse

For flere år siden jobbet jeg som en slags sportsjournalist. Blant oppgavene var å se fotballkamper og fortløpende skrive hva som skjedde, til dem som ikke fikk sett kampen selv. I tillegg måtte man ofte skrive en mer tradisjonell artikkel underveis, som skulle publiseres i det kampen var over. Artiklene ble gjerne referert til som «kampreferater», og var sjelden mer.

Hva var hensikten med disse tekstene? Den fortløpende gjenfortellingen var fortsatt tilgjengelig for dem som ikke hadde fått med seg kampen, og ga en grundigere versjon av hendelsene enn kampreferatet. Intet mysterium, sakene var sin egen hensikt: Å få folk til å klikke på dem. Spørsmålet er heller: Hvorfor funket det?

I 2017 skrev Klassekampen om kulturkritikkens forvisning fra avisene. Antallet anmeldelser var mer enn halvert på ti år, ifølge deres opptelling, som riktignok begrenset seg til papiraviser. Kulturredaktør i Dagbladet Sigrid Hvidsten gikk til angrep i en kommentar: «Å nei! Nok en gang har Klassekampen glemt at internett er kommet for å bli.» Hun viste til de mange anmeldelsene Dagbladet publiserer på nett, for eksempel av Stjernekamp og Hver gang vi møtes «låt for låt» (hennes utheving). Dagbladet eksperimenterer med anmelderformatet, skrev hun, for eksempel med såkalte recaps, hvor de har «gjenfortalt og analysert» flere tv-serier. Episode for episode.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse