Annonse
00:05 - 05. april 2019

Marvin i et veikryss

You’re The Man er ikke den tapte klassikeren albumet markedsføres som, men et fascinerende øyeblikksbilde av en musikalsk kjempe på jakt etter et uttrykk.

Tidvis strålende: Men på på You're The Man spriker Marvin Gayes materiale i alle retninger. Foto: Jim Britt/Getty Images
Annonse

Sommeren 1972, da Watergate-skandalen var et faktum, slapp Marvin Gaye anti-Nixon-singelen «You’re The Man». Låten strakte seg over to syvtommersider, med skarpe linjer som «the tables just might turn against you, brother / Set around Election Day» og «Don’t give us no peace sign / Turn around, rob the people blind». 

På papiret var det en naturlig utvikling. Bare et år i forveien hadde Gaye sluppet mesterverket What’s Going On, som demonstrerte hvordan popmusikk, spiritualitet og sosial samvittighet kunne gå opp i en høyere enhet enn man hadde ant at var mulig. Albumets enorme suksess blant kritikere og publikum kjøpte Gaye løs fra den konservative Motown-mogulen Berry Gordys kreative jernhånd. En bragd i seg selv, ikke minst fordi Gaye også var gift med Gordys søster.

Men da singelen floppet og Nixon ble gjenvalgt, fikk Gordy igjen overtaket. I protest vraket Gaye albumet han var i ferd med å spille inn, og viet heller kreftene til soundtracket til filmen Trouble Man, sluppet i desember samme år. Et mesterverk, det også, men i langt mindre skala. Med Let’s Get It On året etter, var de politiske vyene forlatt. Nyseparerte Gaye hadde funnet en ny treenighet: funk, sex og guddommelig kjærlighet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse