Annonse
14:58 - 09. april 2019

Skrekkfilmen Us setter fyr på hele den amerikanske drømmen, skriver Elise Dybvig.

Skrekkfilmen Us setter fyr på hele den amerikanske drømmen, skriver Elise Dybvig.

Revolusjonstid: I skrekkfilmen «Us» består trusselen av kjeledress-kledde dobbeltgjengere med skarpe sakser – og et revolusjonært politisk budskap. Foto: Pressebilleder fra filmen
Annonse

I regidebuten Get out fra 2017 ble det åpenbart at Jordan Peele var å regne som et populærkulturelt geni. Den startet uskyldig nok: En svart mann blir med sin hvite kjæreste for å besøke foreldrene hennes på landet. Men noe skurrer, og i begynnelsen er det ikke godt å vite om det er han som overtolker, eller om nettet faktisk begynner å stramme seg rundt ham. Gjennom effektiv sjangerbruk demonstrerte Peele at det er lite som skiller den svarte amerikanske erfaringen fra skrekkfilm-universets internaliserte paranoia, uante farer og potensielt dødelige konfrontasjoner.

Film nummer to, Us, går nå på norske kinoer. Der Get out er formmessig elegant, med en tydelig formidlet tematikk, er Us en kryptisk og innviklet seeropplevelse. Dette speiles i den kritiske mottagelsen av filmen – hver anmeldelse synes å by på en ny tolkning av hva den egentlig handler om. Mental helse, foreslår noen. Redselen for fremmede, sier andre. Og så er det et par som sammenligner filmen med Get out og avfeier filmen som en lovende regissørs skuffende, overambisiøse andrefilm.

Men den som våger seg inn i kinomørket, blir møtt av et verk som vet utmerket godt hvilke strenger den spiller på. Resultatet er så uhyggelig og rystende, at en helt naturlig første impuls er å gripe etter en tolkning som holder tematikken pent på plass i filmens eget univers. Da sover man kanskje bedre.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse