Annonse
13:13 - 15. mars 2019

Reality-tv uten ofre er dårlig reality-tv, skriver Aksel Kielland.

Reality-tv uten ofre er dårlig reality-tv, skriver Aksel Kielland.

VIP-deltagerne på årets Paradise Hotel er Instagram-profilen Sofie (21) fra Mehamn, realityshowveteranene Robin (24) og Bettina (23) fra Stockholm og russelåtmogulen Andreas «TIX» Haukeland. Foto: Rune Bendiksen / TV3
Annonse

Reality-tvs appell bunner i oppfatningen om at noen eller noe blir blottstilt, avslørt eller fanget i sin egentlige, ufiltrerte form; at publikum får se noe tradisjonelle tv-programmer, med sin rasjonelle logikk og moralske betenkeligheter, ikke er i stand til å tilby. Ser man bort fra det faktum at den er eksepsjonelt billig i drift, er denne overskridende, subversive kvaliteten realitysjangerens eneste virkelig gode grunn til å eksistere. Implisitt i dette ligger et krav om at reality må gå utover noen for å oppfylle sitt mandat: Enten det er frivillig eller ufrivillig, og uavhengig av hvorvidt de skadelidende er deltagerne eller publikum, tv-bransjen eller allmenn anstendighet, krever vellykket reality-tv et offer.

På et tidspunkt – anslagsvis en gang mellom fjerde og femte sesong – ble Paradise Hotel et program uten ofre. Etter at Petter Pilgaard og Stian «Staysman» Thorbjørnsen demonstrerte at det var mulig å bruke programmet som et springbrett til en karriere som folkekjær mediepersonlighet, innså deltagerne at de hadde lite å tape og mye å vinne på å omfavne rollene programmet tildelte dem. Og etter hvert som produsentene innså at sviktende allmennkunnskaper og manglende fortrolighet med det norske språk var mer pirrende for publikum enn samleier fanget opp av overvåkningskameraer, ble formatet rekalibrert for å fremprovosere og fremheve dette.

Dette ga Paradise Hotel et selvbevisst preg, og skapte en følelse av at programmet ikke lenger avslørte, blottstilte eller gikk utover noen ting som helst, men snarere ga publikum, deltagerne og moderkanalen nøyaktig det de ønsket og forventet. Plutselig var alle med på leken – med mulig unntak av den delen av publikum som fortsatt insisterer på at de ser programmet ironisk, men som i praksis oppfører seg nøyaktig slik TV3 er avhengige av for å oppnå tilstrekkelig mange visninger av gamblingreklamene sine til å holde seg likvide enda et år.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse