Annonse
00:00 - 15. mars 2019

Lyset er et kjærtegn

Den sveitsiske kunstneren Pipilotti Rists fargerike og oppskrudde verden ligger kanskje nærmere virkeligheten enn vi tror.

Videoinnstallasjon: I Open my Glade (Flatten) presser Rist ansiktet mot en glassplate, slik at ansiktet forvrenges. Foto: Pipilotti Rist / Hauser & Wirth / Luhring Augustine
Annonse

Man kan projisere film på det meste, og nettopp det gjør Pipilotti Rist, den sveitsiske videokunstneren som oppkalte seg selv etter idolet Pippi Langstrømpe lenge før hun selv bestemte seg for å bli kunstner. For tiden er hun gjenstand for en eventyrlig retrospektiv på kunstmuseet Louisiana i Danmark, full av lys og farger, og punkete humor.

Nærhet. Pipilotti Rist (født 1962) har siden 1980-tallet arbeidet med videoteknologi, men hennes levende bilder er også maleri og rominstallasjon. Hun filmer ofte natur og kropp, helst nært og fra uvante vinkler. Vi finner mange hender, øyne og tulipaner, og mye vann, som et personlig utvalg surrealistiske symboler. Et sted flyter mannlige kjønnsorganer under vannet lik skrukkete anemoner, filmet på en kjærlig og rørende måte.

Blant de mest kjente arbeidene er Ever Is Over All (1997), først vist på Veneziabiennalen, der kunstneren knuser bilvinduer med en lang, rød rakettblomst av jern. Verket som låner tittel til utstillingen ble opprinnelig laget for den største reklameskjermen på Times Square i New York. I Open my Glade (Flatten) presser Rist ansiktet mot en glassplate, slik at nese, tunge, lepper og kinn flates ut og forvrenges. Hun ser ut til å kjempe mot sin klaustrofobisk eksponerte tilstand, på en måte som får tittelens oppfordring om å «åpne min lysning» til å lyde desperat. Vil hun sprenge forbrukssamfunnets snevre menneskesyn?

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»