Annonse
00:00 - 01. mars 2019

Klassesvik i fiskedisken

Karpes musikalske og tekstlige univers er både rikt, dypt og morsomt, men oppgjøret med gamle kolleger truer med å begrense tilbudet til ett hjørne av dagligvarehandelen.

Hva dreier egentlig dette lett pretensiøse midtkarriere-konseptalbumet fra Karpe seg egentlig om? Pressefoto: akam1k3
Annonse

Det sies at det er mulig å være smart uten å være morsom, men ikke omvendt: at alle som har humor, per definisjon er intelligente. Språkleken til rapduoen tidligere kjent som Karpe Diem viser hva god humor, god rap og god litteratur har til felles: en finfølelse for hvordan den minste vri på uttrykk og fraser som omgir oss til daglig, kan åpne øynene for oppfatninger og ideologier som virker på oss uten at vi alltid ser dem like klart.

Kombinasjonen av fengende refrenger og tekster som blir rikere og dypere jo mer man åpner seg for dem, har gjort Karpe til en uunnværlig stemme i samtidskulturen, som for lengst har overskredet den rene hiphopens rammer. På SAS Plus / SAS Pussy fortsetter de å levere vittige observasjoner om alt fra grenselandet mellom sjekking og trakassering («Det var jeg som blanda skjørtet ditt med et sjal») til osloske selvbilder: «Så du vil reise rundt i verden som en boms ok / Når vi har alt vi trenger her på Youngstorget».

De er selvfølgelig politiske – «Så brenner vi en bil i kveld / vi brenner den med glede» – samtidig som de ironiserer over sin egen uangripelige status som norske idoler: «Vi er så woke / fuck å være broke».

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse