Annonse
09:35 - 27. mars 2019

Kjør debatt om Filipstad nå, skriver Gaute Brochmann.

Kjør debatt om Filipstad nå, skriver Gaute Brochmann.

Kaianlegg: Filipstadkaia ligger rett vest for Tjuvholmen i Oslo sentrum. Området er omtrent tre ganger så stort som Aker Brygge og Tjuvholmen til sammen.
Annonse

Fasadene på Lambda ble en sak først når de var montert. Da var det for sent å gjøre noe med dem. Men siden selve huset ikke er helt ferdig, ble det raskt hevdet at det også var for tidlig for en diskusjon. Dette er et klassisk arkitekturparadoks: Det er lettest å snakke når huset står der, selv om samtalen dermed blir en øvelse i etterpåklokskap. Så når er det egentlig riktig å kjøre en bred arkitekturdebatt, kan man spørre seg. I tilfellet Filipstad er nok svaret «akkurat nå».

Filipstadkaia ligger rett vest for Tjuvholmen i Oslo sentrum. Området, slik det avgrenses i det planforslaget vi straks skal komme tilbake til, er omtrent tre ganger så stort som Aker Brygge og Tjuvholmen til sammen. Og ferdig utbygget som del av Fjordbyplanen kan vi anta det vil bo flere her enn i byer som Førde eller Mandal, altså over 10 000 mennesker.

Per nå er imidlertid Filipstad et stort stykke asfalt tilhørende Oslo Havn (Oslo kommune) og Bane Nor (Staten). Startskuddet for plan- og reguleringsarbeid gikk 10. juli 2009, altså for ti år siden. Og med «plan- og regulering» menes simpelthen rammene for det som skal bygges. Andel bolig og næring, kulturbygg og grøntområder, hvor høyt og hvor tett.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse