Annonse
10:12 - 09. mars 2019

Kanskje moralske prinsipper med utløpsdato ikke er så dumt, skriver Aksel Kielland.

Kanskje moralske prinsipper med utløpsdato ikke er så dumt, skriver Aksel Kielland.

Hvordan kan man boikotte Michael Jackson om man ikke samtidig boikotter Roman Polanski? Hvorfor Kevin Spacey og ikke Bryan Singer? Hvorfor R. Kelly og ikke Afrika Bambaataa? Foto: Russell Boyce/ Reuters/ NTB scanpix
Annonse

Mandag denne uken kunngjorde NRK at de ville fjerne Michael Jackson fra sine spillelister. Beslutningen ble tatt av «hensyn til folks følelser» i forbindelse med Dan Reeds dokumentarfilm Leaving Neverland, som denne helgen legges ut i strømmeportalen NRK TV. I filmen kommer de to tidligere Jackson-protesjeene Wade Robson og James Safechuck med detaljerte beskrivelser av seksuelle overgrep popstjernen skal ha utsatt dem for da de var små, og dette skal altså ha motivert statskanalen til å innta et tydelig standpunkt mot Jackson og seksuelt misbruk av barn.

Boikotter av artister og kunstnere som er blitt dømt – eller anklaget – for seksuelle overgrep er i dag et utbredt fenomen, og dersom man kun skummet overskrifter og ingresser, synes NRKs avgjørelse å føye seg inn i et velkjent mønster der institusjoner distanserer seg fra individer og merkevarer som kan skade deres renommé. Ved nærmere øyesyn var det imidlertid flere aspekter ved beslutningen som fortonet seg som kuriøse: For det første var dette prinsipielle standpunktet kun ment å vare i to uker, for det andre gjaldt det kun tre av Rikskringkastingens radiokanaler, og for det tredje var avgjørelsen tatt basert på en dokumentarfilm hvis metoder NRK selv har uttalt at de ikke kan stå inne for. Med andre ord var det nærliggende å trekke den konklusjonen at mediehuset i realiteten ikke hadde tatt moralsk stilling til noe som helst, men snarere begått litt viral markedsføring for premieren på Leaving Neverland.

At NRK boikotter en av historiens mest populære artister er tross alt en langt større nyhet enn at de viser en dokumentarfilm, og siden man ikke kunne nevne det ene uten å nevne det andre, fikk lanseringen av Leaving Neverland dermed bred dekning i norske medier. Det stoppet heller ikke der, for da hovedoppslaget på NRK.no morgenen etter var at en mann på Romerike var blitt siktet for å ha forgrepet seg på 263 barn, så det plutselig ut som om man hadde å gjøre med en tematisk storsatsing på seksuelle overgrep mot mindreårige som strakte seg over flere plattformer og mediesjangre. Det hele fremsto som kløktig og strategisk, om enn hakket mer beregnende enn man er vant til – enn si komfortabel med – fra NRK sin side.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»