Annonse
00:00 - 08. mars 2019

Innsmigrende provokasjoner

Annonse

Erling Kagge samler på Franz West. Det er egentlig alt du trenger å vite. I likhet med mye av det Kagge gir ut på forlaget sitt, er Wests kunst lett fordøyd og lett glemt, ukonvensjonell på en fullstendig konvensjonell måte. Det er litt artig og litt frekt, men mest hvis du tror på karikaturen av kunst som noe gravalvorlig og humørløst.

For noen år siden kjøpte Kagge en panser-pynt West hadde laget, formet som en lang og snodd bæsj. Det Kagge ikke hadde fått med seg, men i ettertid forteller med fryd, var at prisen inkluderte Rolls-Roycen som verket var montert på. Det du hører nå, er lyden av en mann med mer penger enn smak som klasker seg på låret.

I Norge har også Astrup Fearnley-museet og utbyggerselskapet Selvaag kjøpt inn noen av Wests tyggisfargede og klumpete skulpturer, som Tate Modern i London nå stiller ut et stort utvalg av, sammen med tegninger, film og annet fra fem tiår. Østerrikeren West (1947–2012) «brakte en punk-estetikk inn i galleriene», skriver museet. I så fall er det altså en slags punk som sklir rett inn på Tjuvholmen, som en Sex Pistols-trøye i kasjmir.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»
Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.