Annonse
00:00 - 22. mars 2019

Den forente avantgarde

Et friskt blikk på nordisk surrealisme er blant overraskelsene når Canica-samlingen vises i Aalborg.

Gösta Adrian-Nilsson: Sjomannens hemkomst, 1922. Foto: Canica Kunstsamling
Annonse

Det sies at Stein Erik Hagens Canica-samling er skreddersydd for å supplere det norske Nasjonalmuseets samling. Nå viser det seg at den like gjerne kan supplere andre nordiske museer. I København er mange arbeider langtidsdeponert i Statens museum for kunst, og for tiden viser Kunsten museum i Aalborg en sentral del av Canica-samlingen, sammen med viktige modernistiske arbeider i museets eie. Utstillingen Nordisk modernisme – Inventing the Future vil belyse trender og gjensidig påvirkning mellom nordiske kunstnere fra første halvdel av 1900-tallet.

Det nordiske. Utstillingen foregår i en storslått paviljong av marmor og glass, angivelig kalt «Den hvide elefant» på folkemunne. Den er luftig og lys, og tegnet av den finske arkitekten Alvar Aalto (1898–1976). Når solflekkene lurer seg inn fra delvis skjulte overlysvinduer er det vanskelig å tenke seg en bedre ramme om modernistisk kunst.

Fra perioden 1910–1960 vises 166 arbeider av 45 kunstnere, flest malerier, men også noen skulpturer og papirarbeider. Historien som fortelles involverer to verdenskriger, mange helter – og noen få heltinner. Under første verdenskrig ble København et samlingssted for nordiske kunstnere, som var forhindret fra å dra til andre europeiske byer. Her møter vi dansker som Harald Giersing og Olaf Rude, norske Ludvig Karsten og Per Krohg, og ikke minst svenske Gösta Adrian-Nilsson, kalt GAN, som med sine dynamiske, nærmest futuristiske skildringer av vakre matroser og kjøretøyer i fart slår ned som et lynnedslag på lerretet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse