Annonse
00:00 - 08. februar 2019

Til Berlin med flau bismak

Nå åpner den internasjonale filmfestivalen i Berlin med Norge som fokusland. Flere norske filmarbeidere bekymrer seg for at den norske filmindustrien har mer å vise frem, enn å tilby tilbake. 

Fra bok til film: Hans Petter Molands filmatisering av Per Petterson-romanen Ut og stjæle hester er plukket ut til å være med i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Berlin. Filmfestivalprogrammet er satt opp uavhengig av at Norge er fokusland på det europeiske filmmarkedet.  Foto: 4 1/2 / Nordisk Film
Annonse

«Det er selvfølgelig positivt at Norge tar plass i Berlin, men vi hadde fått mye mer ut av det om vi hadde noe å tilby tilbake», sier Sigmund Elias Holm i Vestnorsk filmkommisjon.

Gjest-, partner,- og fokusland: 2019 er året norsk kultur for alvor skal få vist seg frem i Tyskland. Før bokmessen i Frankfurt (der Norge er gjesteland) og jazzmessen i Bremen (der Norge er partnerland) er det filmfestivalen i Berlin som er først ut, med Norge som fokusland på det europeiske filmmarkedet. Flere filmfolk som reiser ned, forteller at de gjør det med en flau bismak.

– Det er to aspekter som skal frontes: Norsk film og produksjon på den ene siden, og Norge som produksjonsland for internasjonale aktører på den andre siden – og der er vi nå i samme situasjon som i fjor, sier Holm.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse