Annonse
00:00 - 08. februar 2019

Stille etter stormen

Nationaltheatrets 2 x Medea fremhever Medeas status som flyktning, men mislykkes i forsøket med å skape solidaritet med henne.

Vannkamp: Handlingen i første del av 2 x Medea dundrer i vei, vannet plasker til alle kanter og fra taket faller det et jevnt regn. Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret
Annonse

På mindre enn én måned har to av hovedstadens teatre hatt premiere på to vidt forskjellige nytolkninger og nydiktninger av myten om Medea, kvinnen som dreper sine egne barn for å hevne seg på mannen som har forlatt henne. Først ut var Det Norske Teatret med Lisa Lies forestilling Mare, som var en nyskrevet tekst basert på den greske myten. Nå altså Nationaltheatret, satt opp på deres teaterscene på Torshov, hvor 2 x Medea består av det 2500 år gamle skuespillet av Evripides, etterfulgt av bestillingsverket Moral ifølge Medea. Sistnevnte er skrevet av Athena Farrokhzad, og i likhet med Mare forsøker denne teksten å la Medea få gjenklang i vår egen samtid. Hvordan forholder vi oss til barnemorderen Medea i dag?

Ropeteater. Den sirkulære scenen på Torshovteatret har fått en liten fordypning som er fylt med vann, og publikum sitter slik rundt et lite basseng – eller muligens et hav? Kong Kreon (Emil Johnsen) og Medea (Selome Emnetu) sitter på kanten, med føttene nedi det om lag ti centimeter dype vannet. Ammen (Trine Wiggen) forteller deler av handlingen med mikrofon, mens Kreon og Medea nærmest skriker frem sine replikker. Johnsen spiller også rollen som Jason, Medeas eksmann, og begge fremstilles her som testosteron- og begjærsdrevne menn med en urokkelig tro på mannens overlegne evner overfor kvinnen, hvilket (selvsagt) også blir deres undergang.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»
«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»