Annonse
00:00 - 22. februar 2019

Lenge leve kapitalismen

Kolombiansk narkoindustri: Birds of Passage er en blanding av etnografisk studie og shakespearsk tragedie. Foto: Mer film
Annonse

Midtveis i colombianske Birds of Passage spiser en mann hundedritt rett fra bakken, oppildnet av en narkohandler. Det er et tilbud han ikke kan si nei til: Litt dritt i munnen mot mer penger enn han noensinne trodde han skulle få hendene på. Scenen oppleves som en metafor for den kolombianske narkoindustriens plass i vestlig underholdningskultur: en kilde til fortellinger om råskap og rikdom som er like lukrative som de er ferdigfordøyde idet de fyker over skjermen.

Birds of Passage er en blanding av etnografisk studie og shakespearsk tragedie. Handlingen utspiller seg i to familier fra wayuu-folket, Colombias største urbefolkning, som på 1960- og 70-tallet – altså før Pablo Escobar gjorde narkobaronen til en global kjendisfigur – slår seg opp i marihuanabusinessen. Pengene bringer velstand, samtidig som de bryter ned familienes urgamle levesett og moralkodeks.

Regissør Ciro Guerras forrige film, den storslåtte Embrace of the Serpent (2015), dreide seg om den genocidale utbyttingen av Colombias urbefolkning. Narkoindustrien er på sett og vis den nykoloniale forlengelsen av den samme historien: en krigslignende selvutbytting for å mette det nordamerikanske og europeiske dopmarkedet. Ikke tilfeldig er familienes første kunder noen unge, amerikanske hippier fra Fredskorpset, som er i landet for å stagge kommunismen. Nå er hippiene blitt gamle og lever velbeslåtte liv i forstaden der et par striper kokain hører med til en kveld med Narcos på Netflix.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse