Annonse
13:07 - 15. februar 2019

Historiker sår tvil om ikoniske bilder fra landgangen i Normandie

En kort visitt på den lengste dagen. 

6. juni 1944, Robert Capa tar det ikoniske bildet på Omaha Beach. Foto: Robert Capa / Magnum Photos / International Center Of Photography
Annonse

Fotografen Robert Capa ankommer Normandie, som eneste pressefotograf, klokken 06.30 om morgenen, den 6. juni, 1944. Han er med de første båtene med allierte som angriper nazistene på Omaha Beach. Han er med de unge amerikanere i bombe- og kuleregnet, på vei for å frigjøre Europa. Han fanger forvirrede, redde soldater som kaver i Atlanterhavet. Etter halvannen time drar Capa tilbake til England og sender filmrullene med bud til Life Magazine sitt kontor i London. Her blir bildene først fremkalt, før alle bildene, med unntak av elleve, blir ødelagt i tørkeskapet, som var satt på for høy temperatur. De elleve bildene blir stående som ikoniske, «the magnificent eleven».

Historien om disse bildene, fotografert med livet som innsats, er siden blitt stående som et unikt uttrykk for den største militæroperasjonen noensinne. Det viser den mest heroiske innsatsen på den mest skjebnetunge dagen i moderne historie. Men er historien sann? Og hva viser egentlig fotografiene?

Kom han senere? I en undersøkelse ledet av fotohistoriker A.D. Coleman blir nemlig den heroiske fortellingen om den ensomme fotografen som opptrer som et vitne på vegne av menneskeheten, satt under sterk tvil. I en ny artikkel publisert på nettstedet Medium hevdes det blant annet at Capa ikke kom til strendene før runde tretten, nesten to timer etter at første bølge med soldater gikk i land i Normandie. Det hevdes videre at Capa ikke var på stranden mer enn i en halvtime, kanskje så lite som femten minutter, i motsetning til hans egen påstand om å ha fotografert i halvannen time. Soldatene på bildene kjempet ikke for de første meterne på stranden, men var ingeniører som ryddet vei for større båter. Og til slutt – negativene ble ikke ødelagt i et mørkerom i London, de historiske elleve bildene er antagelig de eneste han tok. Coleman begynte å undersøke bildene for fem år siden, og fotojournalist J. Ross Baughman, fotohistoriker Rob McElroy og veteran Charles Herrick har bidratt.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

vi har nå latt en annen avdeling behandle klagen for å sikre at den ses på med nye øyne.