Annonse
00:00 - 01. februar 2019

Den beste filmen du ikke har sett

Psykologisk drama med grep fra både action- og kunstfilm.

Intens dag på jobben: Jacob Cedergren spiller politimann som tar imot nødsamtaler. Foto: Nikolaj Möller / Arthaus
Annonse

Den skyldige er danske Gustav Möllers brakdebut som regissør. Filmen, som vant publikumsprisen under Sundance-festivalen og som har fått distribusjon i 90 land, gikk bare på norsk kino i et kort vindu i fjor sommer, og har ikke vært å få tak i på noen strømmetjenester. Før nå.

Opplegget høres i utgangspunktet ganske kjedelig ut. Gjennom en hel spillefilm beveger kamera seg aldri vekk fra en mann som sitter på et kontor og snakker i et headset. Det dramatiske høydepunktet i filmruten oppstår idet en kollega kommer inn med en sandwich han skal spise til lunsj. Og likevel oppleves handlingen intenst spennende. For mannen er politimann, og tar imot samtaler til nødtelefonen 112. Men det som starter som en helt vanlig dag på jobben, ender med en sak han ikke kan slippe, og som han forsøker å løse med telefonen som eneste verktøy.

Hver gang man tror løsningen er nær, dukker det opp nye momenter som vrir vårt syn på forbrytelsen, og dermed filmens moralske tematikk, i nye retninger. Dessuten avdekkes stadig nye sider av hovedpersonen. I spillet mellom politimannens egen historie og den gradvise utforskningen av den antatte forbrytelsen, maner filmen, ikke minst grunnet innsatsen til hovedrolleinnehaver Jakob Cedergren, frem et sjeldent gjennomført psykologisk drama, fortalt med en uvanlig kombinasjon av grep fra action- og kunstfilm.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse