Annonse
00:00 - 08. februar 2019

De utvalgte få

Private penger er ingen trylleformel for kunst, men heller ingen hindring, viser årets talentsatsing på Astrup Fearnley.

Vannmann: I Mercedes Mühleisens installasjon Crust snakker et digert ansikt alvorlig og langsomt, projisert på en melkehvit vannflate. Foto: Christian Øen / Astrup Fearnley Museet
Annonse

Hvem er krumtappene i norsk kunstliv, om ikke kunstnere, kritikere og samlere? Dette må være tanken bak Astrup Fearnleys nye utstillingsprosjekt, der de tre gruppene føres sammen i en fest av billedkunst, ord og penger. Det er bare å glemme gallerier, juryer, stipend- og innkjøpskomiteer. Her spiller museet alle rollene selv.

I de luftige lokalene presenteres seks kunstnere født på 1980-tallet, mens seks jevnaldrende skribenter har levert katalogtekster. De tolv har deltatt på et utviklingsprogram som blant annet omfattet en reise til New York og møter med museets internasjonale nettverk. Seks kunstsamlere har også vært koblet inn, og forpliktet seg til å kjøpe hvert sitt verk.

Blant arbeidene finnes fargerike kollasjer, konseptuelle skulpturer og installasjoner. Det meste har kommersielt potensial, og ingenting fremstår politisk. Det er ikke innlysende hvorfor nettopp disse kunstnerne er valgt, for selv om verkene er gode, er knapt noen av dem oppsiktsvekkende. Lite eller ingenting forsvarer den hovmodige undertittelen «neste generasjon i norsk samtidskunst».

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»
«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»