Annonse
10:25 - 03. februar 2019

Nervøsitet i kulissene

Kan en amerikansk humormanual fra 1989 hjelpe med å forstå norsk humor i 2019? Morgenbladet ble med en komiker bak scenen for å finne det ut. 

Seriøse: Komikerne Amanda Erlandsen (øverst i trappen) og Marlene Stavrum før de skal på scenen under Crap Comedy Festival på Parkteatret i Oslo.  Foto: Herman Dreyer
Annonse

I 1989 ga den amerikanske komikeren Judy Carter ut boken Stand-Up Comedy: The Book. Trinn for trinn viser hun hvordan du går fra å le av dine egne vitser til å bli en komiker med et unikt syn på verden. «Har du et liv, har du en standup-rutine», er hennes mantra. Samtidig: «Jeg kan lære deg hvordan komedie fungerer, men jeg kan ikke lære deg hvordan du skal være morsom». Da boken kom ut, hadde Carter – ifølge henne selv – klart å gjøre komikere av husmødre, regnskapsførere, studenter og tidligere kriminelle.

Carters humormanual er ganske utdatert, skrevet i en tid da den tradisjonelle, velkonstruerte vitsen regjerte standupscenene. At den allikevel er verdt å hente frem 30 år senere, skyldes hennes enkle og praktiske forklaringer på hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

For et mislykket humortiltak kan få humormiljøet til å koke. Det så man da Humorprisen ga alle sine åtte priser til menn, og satte i gang en debatt om hvorvidt kvinner og minoriteter var velkomne i det norske humormiljøet. Konklusjonen ble noe sånt som at det står ikke så bra til i humorbransjen, men at det ikke er fullt så ille som det ser ut. Så med debatten om representasjon og humor noenlunde unnagjort, er det på tide at også humorfaget granskes – ikke bare kjønn og hudfarge på dem som står på scenen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse