Annonse
00:00 - 18. januar 2019

I morgen den dag

Sharon Van Ettens comeback er lydsporet til stengningen av utestedet Mono.

Åndelig dypdykk: Platetittelen Remind Me Tomorrow er ikke bare det plagsomme varselet du får av datamaskinen, men også en påminnelse om å følge lidenskapen din. For Sharon Van Ettens handler dette om intens, musikalsk sjelegranskning. Foto: Ryan Pflyger / Pituc Perfect
Annonse

Selvsagt er det trist når det er kroken på døren for ditt favorittsted. Med kort mellomrom har både Mono i Oslo og Garage i Bergen (og en lang liste andre utesteder) gått inn i evigheten. Minner om vilter ungdomstid, konsertopplevelser, ruserfaringer og stevnemøter i natten har sikkert flimret over mange netthinner etter å ha lest om dette i sosiale medier. Grådige kapitalister med rød nisselue som fortrenger «den ekte» og «autentiske» kulturen til fordel for platte konsepter i papp og 600 ølsorter på tapp. Fysjom.

Protestene har vært mange, men ikke så mange, og de som har latt høre fra seg er stort sett tidligere stamkunder som sluttet å slite gulvbelegget for en skolepliktig alder siden. Familie, karriere og andre aldersbestemte donter har kallet, noen mistet kanskje interessen. 

For musikkens del var Mono i Pløens gate alltid indiemusikkens fyrtårn. Stedet vokste frem med den «uavhengige» kulturen som slo seg opp i ulike avarter på 90- og 00-tallet. Og selv om Mono arrangerte flotte konserter helt til siste skjenk, er nedleggelsen også et tegn på at denne musikken er i ferd med å vokses ifra. Eller i hvert fall på vei til å finne seg nye arenaer (les: hjemmestereoanlegg).

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»