Annonse
00:00 - 25. januar 2019

Det er greit å gråte

Destiny’s Gratinée viser den poetiske og vare kunstens relevans. 

Annonse

Det kunstnerdrevne galleriet Destiny’s atelier gjester for tiden første etasje av Kunstnernes Hus i Oslo, og presenterer en gruppeutstilling med norske og internasjonale kunstnere. De fleste av kunstnerne er tidligere vist i galleriet, som ellers holder til på Riddervolds plass, et steinkast unna.

Utstillingen viser en forsiktig, var og poetisk kunst. En installasjon først og fremst av bilder, som er blitt laget uten krampaktige rykk og brutale fakter, til tross for tidens press og stress. Denne fremgangsmåten avdekker relevansen av en følsom kunst, i en tid hvor det følsomme stadig oftere blir negativt betonet og tolkes som uprofesjonelt. 

Her er det ikke noe å forstå, men masse å hente, det gjelder bare å åpne hodet. Blant mye bra står spesielt Roddy Bells underfundige reiseeventyr fra renessansens Italia frem – drømmeaktig, men likevel tiltrengt akkurat nå. Titania Seidls malerier matcher hjernens assosiasjonsrytmer enkelt og underfundig i en slags billedsampling med egne motiver lag på lag. Shikh Sabbir Alam er poeten som gir to kopper og en saltbøsse betydning som om stilleben-mesteren Giorgio Morandi var gjenoppstått, for så å bli helt abstrakt. Og så det triste, men utrolig flotte bildet Humørløs av Andreas Olavssøn Rongen. Det består av uvante materialer som ost og deler av en skummadrass. 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse