Annonse
00:00 - 11. januar 2019

Den demente detektiven

Den tredje utgaven av True Detective gjør alt den kan for å gjenvinne magien fra førstesesongen – bortsett fra å ta sjanser.

Uoppklart: Hovedforfatter Nic Pizzolatto kan anklages for å plagiere seg selv, men det finnes også spor av utvikling i tredje sesong av tv-serien «True Detective». Foto: Page Warrick / HBO Nordic
Annonse

Første sesong av HBOs True Detective var et mesterstykke i stil og stemning. Fem år senere fremstår sesongens hovedpersoner Matthew McConaughey og Woody Harrelson en smule karikerte og komiske i all sin angstbiterske sørstatsgotikk, men den trykkende atmosfæren av åndelig forfall og 90-tallsinspirerte undergangsfornemmelser var klokkeren allerede i den første traileren. En av årsakene til at den utskjelte andresesongen, med ny historie og nye hovedpersoner, raskt ble kategorisert som en fiasko var nettopp at den aldri maktet å etablere noen tydelig tone eller fokus.

Sesong tre er langt mindre umiddelbar enn den første, men True Detective er like fullt tilbake på riktig spor, med en kompleks kriminalgåte lagt til et trøstesløst Arkansas, og en utsøkt presis og kontrollert Mahershala Ali i hovedrollen som tre utgaver av politietterforskeren Wayne Hays.

Ikke true crime. Som i første sesong dreier det seg om en gammel uoppklart drapssak, og nok en gang introduseres vi for politimennene via intervjuer om det som skjedde den gangen for lenge siden. I 1980 forsvinner de unge søsknene Will og Julie Purcell. Kort tid etterpå blir én av dem funnet drept. Den andre kommer aldri til rette, og morderen blir aldri tatt. Når saken etterforskes på nytt i 1990 dukker det opp nye ledetråder, men når den aldrende og demente Hays intervjues til dokumentarserien True Criminal i 2015, er detaljene tilslørt av hans sviktende hukommelse (i likhet med Steven Soderberghs Mosaic er serien grunnleggende mistroisk til virkelighetskrim).

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Abonner via iTunes (Morgenbladets podkast) eller RSS. Er den beste måte å fortelle sannheten om Bob Dylan å lage en løgnaktig dokumentar? MARIUS LIEN og CHRISTIAN BELGAUX…»