Annonse
15:31 - 24. januar 2019

Allsang over grensen

Avskjedsplaten til de maskulint kvinnelige rapperne i Kuuk fortjener et langt liv. 

Norge trenger Kuuk: Kuuk live fra Blitz er en påminnelse om at Kuuk har arbeidet for at kvinnelige artisters historier blir hørt i større grad enn før. Pressefoto: Linn Heidi Stokkedal
Annonse

Hva skjer med det ladede språket når vi hører andre stemmer enn de opplagte? «Ladet» betyr i denne sammenhengen det brautende og nedsettende språket man gjerne forbinder med rap og hiphop, hvor en typisk oppfatning er at vi hører mannlige rappere omtale kvinner med forakt og litt begjær: en liten del madonna og store deler hore. Mira Refsum og Ragna Solbergnes i den norske rapduoen Kuuk har, siden de dukket opp i miljøet rundt rockepuben Revolver i Oslo i 2013, konsekvent snudd denne klisjeen på hodet. Tekstene, som ved første lytt kan høres ut som vulgære vrengebilder av rappens nytelsessyke selvdigging, er snarere treffende dekonstruksjoner av dette, som når de begynner sangen «Htg» med et selvsikkert: «Er det noen som vil bli penetrert her?»

På albumet Kuuk live fra Blitz blir duoen kompet av et band som henter vel så mye fra Primus og Frank Zappa som fra punk og hiphop, og resultatet er en skive som både gir og tar: Musikken er heftig og bråkete, og føles samtidig helt nødvendig.

Kvinnelig maskulinitet. Musikkforskeren Birgitte Sandve har beskrevet Kuuk som at de forhandler frem kvinnelig maskulinitet i en mannsdominert musikksjanger, gjennom en bevisst og kritisk lek med machokultur. Vi kan legge til at det er mulig å høre musikken som en fremstilling av kvinnelig subjektivitet. En viktig konsekvens av metoo er at kvinnelige artisters historier blir hørt i større grad enn før. Kuuk live fra Blitz er en påminnelse om at Kuuk har arbeidet for dette hele tiden.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse