Kultur

– Absurd argument

Film- og tv-folk synes det er «forferdelig» at DNs anmelder Øyvor Dalan Vik sies opp.

I romjulen ble det kjent at Dagens Næringsliv slutter å anmelde musikk, litteratur, film og tv. I januar sier avisen opp noen av Norges mest profilerte anmeldere.

«Når vi nå velger å prioritere denne journalistikken bort, tenker vi at Morgenbladet er et godt alternativ for dem som er opptatt av kulturkritikk», er en av begrunnelsene til DN-redaktør Gry Egenes. Hun er også styremedlem i Morgenbladet, som i likhet med DN eies av konsernet NHST.

– Det er et absurd argument, sier Øyvor Dalan Vik, som har anmeldt film og tv i DN i over 21 år. I løpet av denne perioden er hun blitt en landets viktigste kritikere.

– Det blir som å si «nå kommenterer vi ikke politikk lenger, for det gjør Klassekampen».

Opptatt av klikk.

Vik mister den faste frilansjobben hun har hatt siden 1997.

– At en avis med ressursene som DN tross alt har, blir den første store dagsavisen som kutter anmeldelser helt, er en avgjørelse som ikke har andre perspektiver enn økonomi i seg. Og det er trist, sier hun.

– Jeg sitter ikke med regnskapet og jeg har ikke statistikk på hvordan anmeldelsene fungerer som clickbait, som man er blitt så opptatt av, men jeg tror at særlig lørdagsavisen har en gruppe lesere som kommer til å bli mindre interessert i avisen nå.

Mister balansen.

De siste årene har DN publisert anmeldelser fra et lite knippe kritikere i lørdagsbilaget Magasinet. Om avgjørelsen om å kutte ut kritikken, sa musikkanmelder Audun Vinger: «Det virker ikke veldig klokt». Han mente at kulturkritikken har vært en viktig del av DNs appell.

– Det er jeg helt enig i, sier Øyvor Dalan Vik.

– Nå mister de balansen. Jeg husker de første årene, da folk spurte hvor jeg jobbet, og bare: «Eh, er du finansjournalist?» Få visste at det fantes kulturstoff i DN. Men de jeg møter nå, sier at det er kulturstoffet som gjør at de kjøper avisen, fordi de får den blandingen.

Roser Vik. –

Jeg er utrolig irritert, sier serieskaper Gjermund Stenberg Eriksen, som blant annet har laget tv-serien Mammon. 

Jeg kan ikke skjønne den kommersielle vurderingen når DN velger å la være å skrive om tv-serier til leserne sine. Vi snakker om verdens mest utbredte kulturprodukt.

Hans inntrykk er at Vik leses og tas seriøst av hele bransjen.

– Hun er en viktig stemme. «Hva fikk de i DN, da?» Det er et kompass. Det er viktig for feltet at det finnes kredible kritikere som ikke bare markerer seg hele tiden.

Stenberg Eriksen har satt stor pris på Viks integritet.

– Irriterende nok har hun ikke likt alt jeg og broderen har laget, men hun tar hvert produkt på alvor. Hun har gitt gode og velformulerte vurderinger av det jeg har laget, som jeg kan være uenig i, men analysene er kvalifiserte. Hun tar faget på alvor og diskuterer karakterutvikling, sesong- og episodeutvikling, og anmelder ikke det hun heller vil se – som er noe av det mest irriterende en kritiker driver med.

Irriterende nok har hun ikke likt alt jeg og broderen har laget, men hun tar hvert produkt på alvor.

—   Gjermund Stenberg Eriksen

«Forferdelig».

– Dette er forferdelig, sier manusforfatter Mette Bølstad, som blant annet har jobbet med NRK-serien Lykkeland og den kinoaktuelle filmen Sonja.

– Den siste anmeldelsen jeg fikk av Vik var på Sonja, og den var skikkelig råtten, men jeg fikk kjempebra kritikk av seriene Lykkeland og Nobel. Det er viktig å presisere: Jeg synes ikke dette er trist fordi hun liker alt jeg gjør. Jeg er både blitt slaktet og rost opp i skyene av henne.

Bølstad sier Vik har vært en viktig anmelder for hele bransjen.

– Hun er veldig grundig, ser på arbeidet som er lagt ned og klarer å analysere ordentlig. Selv om man ikke trenger å være enig, forstår jeg alltid hva hun har tenkt og hva hun har sett og hvorfor hun skriver som hun gjør. I mitt tilfelle har jeg ventet på hva hun mener for å være sikker på om jeg har fått til noe eller ikke.

Også Bølstad synes det er merkelig at stadig færre anmelder tv-serier, siden serier kanskje er det mest populære kulturuttrykket i dag.

– Å se på tv-serier er noe som virkelig alle gjør og alle diskuterer. Det er rart at de kvitter seg med anmelderen i tv-seriens oppgangstid, sier Bølstad.

– Snart har vi bare de private tv-anmelderne som sitter hjemme i stua og kjeder seg og skriver noe på internett. Det er forferdelig for oss som lager film og tv. Det er de tunge anmelderne man setter sin lit til.

Setter pris på ros.

Øyvor Dalan Vik sier hun setter stor pris på rosen hun har fått i meldinger fra manusforfattere, filmfolk og serieskapere.

– Det sier noe om at også dem ser at kritikken har sin verdi og at den generelt har vært under press i mange år. Det er godt å vite at jeg i det minste har kunnet gi anstendige tilbakemeldinger, selv om jeg ikke alltid har vært blid, sier hun.

– Kritikk er ikke bare forbrukerjournalistikk. Det betyr noe å gi en adekvat tilbakemelding til dem som har brukt noen år på å få noe på skjerm eller lerret. Kritikken er ikke en dom, men en slags dialog. Den dialogen mister jeg i hvert fall på kort sikt nå. Og den dialogen mister DN.

Oppsigelsen kom brått på Vik.

– For meg er dette selvfølgelig kjipt. Jeg vil samtidig si at det har vært et privilegium å være anmelder i DN. Jeg har vært der i over 21 år. Det å ha såpass med armslag og plass og frihet til selv å velge og vinkle, samtidig som DN har vært en arbeidsplass som betaler kritikere bedre enn de fleste andre aviser, har vært veldig, veldig fint. Jeg har fått muligheten til å utvikle en egen stemme. Så tenker man plutselig: Nå har jeg mye kunnskap og erfaring jeg ikke vet hvor jeg skal gå med.

OppdateringTorsdag meldte Dagens Næringsliv at de omgjør beslutningen om anmelderkutt. Bjørn Gabrielsen, Audun Vinger og Øyvor Dalan Vik vil fortsette å skrive anmeldelser i DN.

Mer fra Kultur