Annonse
08:55 - 21. desember 2018

Salmer fra skjermen

Hvordan bruker vanlige norske familier kultur etter den digitale revolusjonen? Morgenbladets etnografiske avdeling har observert.

Kvalitetstid: Før informant S2 skal hjem til sin mor, spiller han litt Playstation med sin far, S. Mens teknologien fininnstilles, tar S seg en kjapp tur innom Facebook.
Annonse

Gjennom snøen kommer en skikkelse, la oss kalle ham S. En moderne, kulturkonsumerende mann i slutten av 30-årene. Det lille, blå lyset fra bluetooth-hodetelefonene svever ved øret hans i ettermiddagsmørket. Klokken er 16.47 den første ordentlige vinterdagen i Oslo. Ned den blankpolerte bakken fra barnehagen på toppen av en haug på Torshov sklir en rekke gråtende, kveldsslitne barn. Noen meter bak følger foreldrene, med ansikter som innimellom blir opplyst i blå blaff fra skjermene.

S tråkler seg oppover i sine oransje kalosjer. På toget på vei hjem fra jobben i Kongsberg har han hørt gårsdagens episode av Dagsnytt 18, samt podkasten Liberal Halvtime, via applikasjonen Podaddict, begge spilt av i 140 % av normal fart («Jeg blir gal av å høre det på normal hastighet. På høy hastighet får man endelig tatt igjen litt av det man har gått glipp av etter at man fikk barn», mener han).

Inne i barnehagen står S’ kone, M. Hun er en kulturkonsumerende kvinne i midten av 30-årene, og er i dette øyeblikket i ferd med å kle på deres tre år gamle datter, E. M har mobilen i lommen på den svarte kåpen, men kommer ikke til å sjekke internett – selv om hun vet det foregår en diskusjon på Twitter hvor hun er nevnt – før om fem timer og 39 minutter. De tre møtes utenfor i snøen for å gå sammen hjem.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse