Annonse
00:05 - 07. desember 2018

48 timer i Berlin

Med enkelt språk og dataspill skal Leif Ove Andsnes gjøre klassisk musikk mer tilgjengelig. Men først må han tøye ut.

Rein magi: Finjustering av lyden i samarbeid med Wolfgang Beckmann (under).
Annonse

Mozart skal bli dataspill, men ingen vet helt hvordan. Spillet Unboxing Mozart skal simulere følelsen av å spille i orkester, men er ellers innhyllet i mystikk.

– For meg er det helt uklart om dette kan bli bra eller om det blir fullstendig flopp, sier Leif Ove Andsnes, vagt optimistisk.

Ikledd grå joggebukse gjør han seg husvarm i den store innspillingshallen i et studio i Berlin. Rundt ham står notestativer, partiturer, mikrofoner og et par pauker. Han spiller litt, blar i notene, og diskuterer med sin faste Berlin-pianostemmer Thomas Hübsch, som fikler smilende med pianoet mens produsenten kommer med beskjeder over høyttaleren. Andsnes har halvannen time til oppvarming, før det 45 mann store Mahler Kammerorkester (MCO) ankommer. Sammen skal de besørge musikken til dataspillet, som går ut på at spillerne får utdelt interaktive bokser, og orkesterets PR-ansvarlig prøver seg på en forklaring:

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse