Annonse
00:00 - 16. november 2018

Syngespill i sepia

At Elena Ferrante selv har bidratt til HBOs dramatisering av Napoli-kvartetten, er nesten umulig å begripe.

Unge og lovende: Den dype menneskeligheten som finnes i tv-serien My brilliant friend formidles best av de yngste skuespillerne, her ved Elisa del Genio og Ludovica Nasti. Foto: Eduado Castaldo / HBO
Annonse

Med god grunn er Napoli-kvartetten, Elena Ferrantes fortelling om Elena Greco og hennes briljante venninne, et av det siste tiårets litterære fenomener. Ulikt noen andre jeg har lest, vever hun sammen sjangerlitterær dramatikk, fortellerteknisk finesse og tidvis øyeåpnende setningskunst.

Når den første av romanene nå er blitt miniserie, i et samarbeid mellom HBO og italienske RAI, har Ferrante bidratt som manuskonsulent. Selv ikke regissør Saverio Costanzo har fått vite hvem som skjuler seg bak det strengt voktede pseudonymet, men hun har vært viktig, forteller han i et intervju med New York Times. Flere ganger skal hun for eksempel ha bedt ham sløyfe replikker som var for melodramatiske.

Etter å ha sett de første fire episodene av serien må selv en svoren Ferrante-beundrer spørre seg om hvor melodramatiske setningene som ikke har fått plass her kan ha vært.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse