Annonse
00:00 - 02. november 2018

Handke vs. Handke

Peter Handke skygger for seg selv i rampelyset på Nationaltheatret. 

Et av særtrekkene ved Handkes tekster er den knusktørre humoren. Her ved Mari Strand Ferstad og Olav Waastad. Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret
Annonse

Det var den østerrikske forfatteren og dramatikeren Peter Handke som virkelig satte Den internasjonale Ibsenprisen på kartet, da han vant i 2014. Handke var kontroversiell på grunn av en rekke utsagn om krigene på Balkan og hans nære forhold til serbiske nasjonalister, og da han ankom Oslo og Nationaltheatret for å motta prisen ble han møtt av en gruppe demonstranter ved inngangen, som blant annet ropte «fascist!». Jeg kom på dette da jeg vandret opp den røde løperen samme sted, på vei inn til premieren på Handkes skuespill Kunsten å spørre eller Reisen til det sonore landet. Fire år har gått, men fremfor å ignorere denne konteksten, har regissør Melanie Mederlind innlemmet den i selve forestillingen. Det er gledelig.

Absurd og likevel logisk. Skuespillet omhandler en broket forsamling mennesker på flukt nordover, av ukjente årsaker. De møter den Fastboende (Henrik Rafaelsen) som, iført bunadsbukse og -vest, gjør det lett å tenke seg at de seks på reise er flyktninger som ankommer Norge. Selve teksten, og handlingen ellers, er mer fragmentert og utydelig på dette punktet, men det som driver alle figurene er en manglende evne til å stille spørsmål, og ønsket om å beherske dette.

Mederlind har sammen med scenograf Katrine Nottrodt valgt å dyrke det absurde og ikke-realistiske i teksten på scenen. Den spørrende tonen i skuespillet er derimot til dels fraværende i selve forestillingen. Henrik Rafaelsen og Olav Waastad er de blant ensemblet som i størst grad evner å få frem de mange nyansene i spillet som teksten legger til rette for, og som gjennom sitt spill utforsker teksten. 

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Samspillet mellom befolkningen og museene har endret seg kraftig de siste 50 år, og det må definisjonen nødvendigvis gjenspeile.