Annonse
00:00 - 09. november 2018

Glem alt annet

Building Instruments musikk er som et rom du hverken kan eller vil slippe ut av.

Omsluttende: Det føles godt å drukne i Building Instrument. Her bandets medlemmer Øyvind Hegg-Lunde, Åsmund Weltzien og Mari Kvien-Brunvoll.  Pressefoto: Klara Sofie Ludvigsen / Grappa Musikkforlag
Annonse

Å lytte til noen typer musikk kan minne om å se på film. Ting ruller og går på et lerret foran deg, og enten liker du det som skjer eller så liker du det ikke. Andre lytteropplevelser er som å være med i filmen. Eller som en ekstrem og høyteknologisk kinoopplevelse hvor setet beveger seg, vinden sliter, vann spruter deg i ansiktet og du har VR-briller på, så du ikke kan se hva annet som skjer. Building Instrument lager musikk i denne siste kategorien.

Det som mangler. Bandet består av vokalist Mari Kvien Brunvoll, trommeslager Øyvind Hegg-Lunde og Åsmund Weltzien på synth og elektronikk. De er basert i Bergen, hvor de for fire år siden ga ut sin første selvtitulerte plate hos plateselskapet Hubro, som er kjent for musikk som ligger i krysningspunktet mellom alt og ingenting – jazz, pop, rock, folkemusikk – hvor disse kategoriene er skrudd sammen på så nye måter at det virker bakpå i det hele tatt å nevne dem. Mangelen Min er deres tredje utgivelse, som også er blitt mikset og trikset på av lydingeniør Anders Bjelland og superprodusent Jørgen Træen (Jaga Jazzist, Susanne Sundfør, Lars Horntveth).

Ifølge presseskrivet handler albumet om tilstedeværelsen av noe som ikke finnes lenger, som en slags fysisk masse av det som er borte. «Ensomhet» eller «sorg» kunne kanskje vært en effektiv måte å oppsummere det på, men det er med denne musikken som med måten den blir formidlet på: Den leker med å gjøre ting så abstrakt som mulig uten å miste fotfestet.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse