Annonse
09:36 - 03. november 2018

Gåten Orderud er et glimt inn i fremtiden, skriver Aksel Kielland.

Gåten Orderud er et glimt inn i fremtiden, skriver Aksel Kielland.

Her er kårboligen på Orderud gård etter trippeldrapet. Søndag sender NRK andre del av et imponerende stykke tv-håndverk, «Gåten Orderud». Foto: Rolf/Aftenposten/NTB scanpix
Annonse

Denne helgen lanserer NRK andre episode av Gåten Orderud. Som første avsnitt er den et imponerende stykke tv-håndverk, sydd sammen av arkivopptak fra norsk tv, videomateriale fra politi og lagmannsrett, og overraskende åpenhjertige intervjuer med advokater, politimenn og pårørende. I anledning serien har både NRK og VG laget nettportaler med artikler, tidslinjer og faktabokser som fungerer som fotnoter og ekstramateriale for seere som ønsker å fordype seg i saken. I likhet med serien er disse svært kløktig utformet, med en layout og en funksjonalitet som minner om dataspill, og som skaper et inntrykk av at svaret på mysteriet finnes et sted i puslespillet av fakta og indisier som de to mediehusene har konstruert. Neste uke lanseres podcasten Familiene på Orderud.

Skaperne av Gåten Orderud vet med andre ord utmerket godt at virkelighetskrimsjangerens første bud er å underholde. Og med tanke på tiden og ressursene NRK og VG har lagt ned i dette prosjektet, er de åpenbart også klar over at når man først har skapt en ramme som behager, pirrer og fascinerer seerne, så er det fullt mulig å produsere seriøs og gravende journalistikk for et stort og bredt publikum. Det er ennå for tidlig å utrope Gåten Orderud til tidenes beste norske virkelighetskrimserie, men det er liten tvil om at den vil bli stående som et referanseverk vi vil se tilbake på som et eksempel på god sjangerforståelse og smarte filmatiske løsninger.

I så måte står den i tydelig kontrast til TV 2s Hvem drepte Birgitte?, hvor rekonstruksjonene forvirret mer enn de forklarte, og hvor den dramatiske flyten var trå og nærmest motvillig. Mens serien om drapet på Birgitte Tengs var et barn av den notorisk tilbakeholdne norske kriminaljournalistikken, fremstår Gåten Orderud som et produkt av det tjueførste århundres globaliserte og hypertilgjengelige medieflora. Dette innebærer ikke bare smidigere historiefortelling, smartere bruk av arkivmateriale og en bedre forståelse av samspillet mellom ulike medier – hovedforutsetningen for at denne satsingen i det hele tatt er mulig er at Orderud-drapene er en høyst atypisk norsk kriminalsak på så å si alle måter.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.