Annonse
00:00 - 30. november 2018

Fortidens jerngrep

Skuespiller Kjersti Elvik står alene på scenen i en overbevisende og mektig dramatisering av Vigdis Hjorths roman Arv og miljø.

Kjemper om sannheten: Kjersti Elviks Bergljot kan ikke unnslippe, på storskjermen over henne dukker ansiktene til familien opp som massive motspillere – her faren i Kim Kalsås’ skikkelse. Foto: Odd Mehus / Den Nationale Scene, Bergen
Annonse

Hvordan iscenesetter man en historie som fortelles av en hovedperson som først og fremst sender e-poster og ringer i telefonen, går i sirkel og drikker rødvin? Regissør Kjersti Horn er kjent for å være en modig scenekunstner som ikke frykter å gå nye veier. På Den Nationale Scene i Bergen spilles Vigdis Hjorths sensasjonsroman fra 2016 med én skuespiller på scenen og 13 medspillere som kommuniserer gjennom direktesendt video fra bakscenen. Et effektivt og effektfullt grep, der hovedpersonen Bergljots kamp for å bli trodd flyter over i skuespiller Kjersti Elviks ensomme kamp for å bære forestillingen.

Kompromissløs.Arv og miljø starter med et arveoppgjør om to sommerhytter på Hvaler. De to eldste av de fire barna, Bergljot og Bård, har delvis brutt med familien, mens Astrid og Åsa har tatt seg av foreldrene og stedet. De to yngste får hyttene, de to eldste får kompensasjon, men hyttetaksten er latterlig lav. Under arveoppgjørets fordeling ligger kimen til familiehistoriens mørkere sider. Bergljot mener faren har mishandlet henne seksuelt fra hun var 5 til 7 år, men det er aldri blitt innrømmet og dermed heller aldri anerkjent. Familiens taushet er blitt Bergljots byrde, samtidig som ønsket om forsoning – særlig fra søsteren Astrids side – vedvarer. Hvordan kan Bergljot tilgi når ingen stilles til ansvar?

Regissør Horn har det til felles med forfatter Hjorth at de går dit det brenner, uansett hvor mye det koster. Språket til Hjorth, som uttrykt i Bergljots frenetiske e-poster og påfølgende nevrotiske telefonsamtaler, har likhetstrekk med Horns registempel. Begge har noe usensurert og følelsesdrevet over seg. Men med Arv og miljø har Horn byttet ut virkemidlene hun vanligvis benytter seg av, som omfattende lyddesign med høyt volum, skummaskin og teaterblod, med det rene og enkle, og det er minst like sterkt som det blodige og voldsomme. Kjersti Elvik spiller nemlig Bergljots kamp med bravur.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.