Annonse
00:00 - 12. oktober 2018

– Vi ville være omringet av kunstnere

Oslos nye, ambisiøse kunstbiennale prøver å styre unna «bestillerimperialisme» og bli noe mer varig enn en festival. Nå avslører kuratorene detaljer om prosjektet.

Etatens kunstledd: Fra venstre: Kuratorene Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Eva González-Sancho og daglig leder Ole Slyngstadli i et av atelierene i Myntgata 2. Kuratorene for Oslos nye biennale vil å bygge infrastruktur for kunstproduksjon.
Annonse

«Kunstnerne bare: ‘Hvaforno?’ Det var så fiendtlig stemning!» sier Per Gunnar Eeg-Tverbakk.

Eeg-Tverbakk er kurator for Oslos nye kunstbiennale, sammen med Eva González-Sancho. Han husker godt skepsisen kunstnerne møtte ideen med, da tidligere kulturbyråd i Oslo, Halstein Bjercke (V) annonserte at han ville utrede en kunstbiennale. Bjercke hadde brukt språket til en eiendomsutvikler, og blant annet uttalt at han ville «se hvordan kunst i uterom kan skape merverdi» i den nyutviklede Fjordbyen.

Da Eeg-Tverbakk og kollegaen Eva González-Sancho fikk ansvaret for å lede forprosjektet til biennalen, var det første de gjorde å kalle inn til et møte med interesserte aktører fra kunstfeltet; de satte seg i midten av en sirkel.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»