Annonse
00:00 - 26. oktober 2018

Reduseres til en kamp for å overleve

Mytene om Joshua French og Tjostolv Moland får en ærbødig filmatisk bearbeidelse i Mordene i Kongo.

Etablert historie: Tobias Santelmann, Aksel Hennie og Patrick Madise, i rollene som Tjostolv Moland, Joshua French og den drepte sjåføren Abedi Kasongo. Foto: David Bloomer / Friland Produksjon
Annonse

Underholdningsfilmen påvirker trolig virkeligheten mer enn underholdningsfilmen er påvirket av virkeligheten. Slik fremstår det i hvert fall i Mordene i Kongo, Marius Holsts filmatisering av Joshua French og Tjostolv Molands tvilsomme virksomheter i det sentralafrikanske landet, anklagene mot dem, domsavsigelsene og fengselsoppholdet.

Ta filmens begynnelse, som beskriver opptakten til det hele. De to kompisene får et oppdrag av en skummel fyr om å dra fra basen sin i Uganda til nabolandet i vest for «å hente noen verdisaker». De pakker sakene sine, klær, pass, penger og en pumpehagle – plassert nonchalant i en grønn nylonpose som om det var en forvokst tannbørste i en toalettmappe. 

Som tilskuere reagerer vi knapt. Våpen på film er så dagligdags, hemmelige oppdrag så etter boken, og de snartenkte europeerne i en kaotisk afrikansk virkelighet en såpass vanlig klisjé at vi knapt reagerer på hva vi blir servert. Det er som om vårt enorme konsum av spion- og krigsdramaer normaliserer det hele. To fyrer fra Vegårshei og Re som bestikker grensevakter ved å servere dem dollarsedler på geværkolben? Ikke noe å stusse ved her, bare fortsett.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse