Annonse
00:00 - 05. oktober 2018

Månens bokstav

Marlene Dumas briljerer som maler og kurator, og gir oss endelig en kvinnelig samtalepartner for Edvard Munch.

Foto: Marlene Dumas, Io, 2008. Olje på lerret. 100 x 90 cm. Privat eie. Med tillatelse fra Zeno X Gallery. Antwerpen. © Marlene Dumas. Foto: Peter Cox.
Annonse

De siste årene har Munchmuseet vist en rekke dialogutstillinger, der andre kunstneres arbeid settes opp mot Edvard Munch. Det har vært kunstnere som arbeider innen ulike medier, som maleri, skulptur, kunstfoto og videokunst. I mange tilfeller har forbindelsen virket noe haltende, mens andre har greid å få frem nye sider ved Munch. Til de mest vellykkede hører høstens internasjonale satsning, der vi ser Munch gjennom øynene til malerkollegaen Marlene Dumas.

Dumas er født i Cape Town i 1953, og oppvokst i Sør-Afrika med Afrikaans som morsmål. Siden 1976 har hun vært bosatt i Amsterdam. På 1970-tallet arbeidet hun med installasjon og collage, men gikk over til tegning og maleri på 1980-tallet. Idag er hun en av verdens ledende billedkunstnere, og jobber primært med olje på lerret og tusj på papir. Hun har selv kuratert utstillingen i Oslo, i samarbeid med Munchmuseets Trine Otte Bak Nielsen.

Demoner. Som maler er Dumas ekspressiv og spontan, men også sparsom og analytisk. Fargene er bleke og bakgrunnene tomme, men figurene har et sterkt og tydelig nærvær. Motivene er nesten utelukkende mennesker, fra helfigur til mindre portretter og utsnitt av kropper. Ofte tar hun utgangspunkt i fotografier fra aviser, blader, film eller internett, som bearbeides til det ugjenkjennelige i malerprosessen.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse